informacja o działalności za 2005r.

 

 

Informacja o działalności

Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie

 

za okres od dnia 1 stycznia do 31 grudnia 2005 roku

 

 

 

 

I. Zagadnienia ogólne

 

            Podstawa prawna działania Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie stanowi ustawa z dnia 12 października 1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych         (Dz.U. z 2001r. Nr 79, poz. 856 z późn. zm.) oraz rozporządzenia wydane w oparciu o delegację ustawową.

            Zgodnie z wyżej wymienioną ustawą samorządowe kolegia odwoławcze są organami wyższego stopnia w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości samorządu terytorialnego, właściwymi do rozpatrywania odwołań od decyzji, zażaleń na postanowienia, żądań wznowienia postępowania lub stwierdzenia nieważności decyzji w trybie uregulowanym przez przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego oraz ustawy z dnia                29 sierpnia 1997 roku – Ordynacja podatkowa (tj. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 ze zm.). Kolegium orzeka również w innych sprawach na zasadach określonych w odrębnych ustawach.

            Obszar właściwości miejscowej Kolegium obejmuje, zgodnie z rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 29.09.2003 roku w sprawie obszarów właściwości samorządowych kolegiów odwoławczych (Dz. U. Nr 176, poz. 1713) powiaty: białogardzki, drawski, kołobrzeski, koszaliński, sławieński, szczecinecki, świdwiński, wałecki wraz z gminami objętymi tym obszarem oraz miasto na prawach powiatu – Koszalin.

Ogółem Kolegium obejmuje 57 jednostek samorządu terytorialnego, w tym:

-         8 powiatów,

-         1 miasto na prawach powiatu,

-         7 miast,

-         13 miast i gmin,

-         13 miast i gmin,

-         28 gmin.

Rozstrzygając sprawy indywidualne w składach trzyosobowych, Kolegium związane jest

wyłącznie przepisami obowiązującego prawa.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze jest państwową jednostką budżetową.

Kolegium ma strukturę bezwydziałową ze specjalizującymi się etatowymi członkami                              w określonych grupach spraw.

 

II. Obsada kadrowa Kolegium

 

A.     Kolegium składa się z 20 członków: 8 etatowych ( w tym 1 osoba zatrudniona                    w wymiarze ½ etatu) i 12 pozaetatowych.

 

 

Ilość członków etatowych posiadających wykształcenie:

Wyższe prawnicze:

7

Wyższe administracyjne:

1

 

W tym ilość osób posiadających uprawnienia do ubiegania się o stanowisko:

-         sędziego administracyjnego: 7

-         referendarza: 0

Ilość członków pozaetatowych posiadających wykształcenie (stan na 31.12.2004r.):

wyższe prawnicze:

3

wyższe administracyjne:

1

wyższe inne:

budowlane: 2

rolnicze: 1

inżynierii środowiska: 3

ekonomiczne: 1

architekt:  1

telekomunikacja:  1

W tym ilość osób posiadających uprawnienia do biegania się o stanowisko:

-         sędziego administracyjnego: 1

-         referendarza: 1

 

            W dniu 1 stycznia 2005 roku liczba pozaetatowych członków Kolegium wynosiła 13.                W trakcie roku liczba ta zmniejszyła się do 12 w związku z powołaniem pozaetatowego członka Kolegium na etatowego członka.

 

B.     Wśród członków Kolegium nie ma osób posiadających tytuły naukowe.

C.     Biuro Kolegium składa się z 6 osób, w tym:

- główna księgowa            - 1

-  inspektorzy                 - 4

- referent                        - 1

Kolegium zatrudnia 1 pracownika na umowę zlecenie (informatyk).

 

 

III. Lokal i wyposażenie Kolegium

 

 

            Siedziba Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie mieści się w Koszalinie przy ul. Władysława Andersa Nr 34, w budynku użyczonym Kolegium przez Wojewodę Zachodniopomorskiego.

            Warunki lokalowe należy uznać za dobre. Etatowi członkowie Kolegium dysponują oddzielnymi pokojami. Jeden pokój przeznaczony jest na salę rozpraw. W 2005 roku Kolegium pozyskało 3 dodatkowe pokoje w związku z zwiększeniem stanu zatrudnienia (biuro kolegium) oraz potrzebą utworzenia archiwum.

            W 2005 roku zakupiono dwa komputery z drukarkami. Zakupiono także serwer, który wykorzystywany jest jako serwer danych i serwer plików. Umieszczanie wszystkich plików i ich archiwizowanie na jednym urządzeniu zwiększyło bezpieczeństwo tych plików. Obecnie Kolegium oprócz serwera posiada 15 komputerów; 3 komputery przeznaczone są do likwidacji – sprzęt ten jest przestarzały.

 

 

 

IV Statystyka spraw

 

 

A.     Liczba spraw ujętych w ewidencji ogółem w roku objętym informacją      - 3578

-         w tym spraw:

-         1) pozostałych z roku poprzedzającego okres objęty informacją                        -   224

-         2) wpływ spraw w roku objętym informacją                                                 - 3354

-         3) odwołania od decyzji Marszałka Województwa                                                 -       0

 

B.     Rodzaje spraw ujętych w ewidencji w roku objętym informacją:

1. Liczba spraw administracyjnych                                     - 3398

 

Lp.

Określenie rodzaju sprawy

Ilość spraw

1.

objętych proceduralnie przepisami ordynacji podatkowej (dot. podatków

 I opłat lokalnych, podatku rolnego, leśnego, opłaty skarbowej itd.)

383

2.

działalności gospodarczej

20

3.

zagospodarowania przestrzennego

341

4.

pomocy społecznej

1722

5.

dodatków mieszkaniowych

161

6.

gospodarki nieruchomościami, w tym:

145

   - scalenie

  0           

   - przekształcenie prawa użytkowania   

      wieczystego

48

   - grunty warszawskie

  0

7.

ochrona środowiska i ochrona przyrody

73

8.

odpadów

18

9.

prawa wodnego

8

10.

rolnictwa i leśnictwa

10

11.

zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych

263

12.

ruchu drogowego

86

13.

dróg publicznych

121

14.

dostępu do informacji publicznej

15

15.

egzekucji administracyjnej

7

16

inne, pozostałe

25

 

 

2. Liczba spraw z zakresu aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste                     - 124

3. Sprawy nie podlegające rozstrzyganiu w trybie decyzji lub postanowień,

                  w tym skargi i wnioski rozpatrywane w trybie Kpa.                                       - 56                                                               

 

V. Liczba rozstrzygnięć administracyjnych Kolegium

 

            A.  Liczba spraw rozstrzygniętych w roku objętym informacją                                - 3143

            B.  Liczba spraw pozostałych do rozstrzygnięcia na koniec roku                                     -  255

 

C.     Sposób rozstrzygnięcia:

 

Lp.

Określenie rodzaju rozstrzygnięcia:

Ilość spraw:

1.

Sprawy rozstrzygnięte w formie decyzji i postanowień w sposób pozwalający na ocenę prawidłowości orzeczenia organu I instancji w tym:

2632

- decyzje utrzymujące w mocy zaskarżone decyzje (art.138      

  § 1 pkt 1 Kpa oraz art. 233 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej)

1192

- decyzje zmieniające decyzje organu I instancji i orzekające     

   co do istoty sprawy oraz uchylające decyzje organu   

   I instancji i umarzające postępowanie (art. 138 §1 pkt 2

   Kpa oraz art. 233 § 1 pkt 2a Ordynacji podatkowej)

216

- decyzje uchylające decyzje organu I instancji w całości i

   przekazujące sprawy do ponownego rozpatrzenia, jeżeli  

  decyzja I instancji została wydana z naruszeniem przepisów  

  art. 240 lub 247 Ordynacji podatkowej (art.223 § 1 pkt 2b

  Ordynacji podatkowej)

12

- decyzje uchylające decyzje organu I instancji i przekazujące

  sprawy do ponownego rozpatrzenia (art. 138 § 2 Kpa oraz  

  art.233 § 2 Ordynacji podatkowej)

809

- decyzje odmawiające stwierdzenia nieważności decyzji

   ostatecznych (art. 156 – 158 Kpa oraz art. 247 – 251      

   Ordynacji podatkowej)

172

- decyzje stwierdzające nieważność decyzji organu I instancji 

   oraz decyzje stwierdzające wydanie decyzji przez organ I 

   instancji z naruszeniem prawa (art. 156 –158 Kpa oraz art.

   247 – 251 Ordynacji podatkowej)

231

2.

Sprawy rozstrzygnięte w inny sposób, w tym:

492

- stwierdzenie niedopuszczalności odwołania opraz 

  uchybienie terminu do wniesienia odwołania (art. 134 Kpa

  oraz art.. 228 Ordynacji podatkowej)

147

- zawieszenie postępowania odwoławczego (art. 97 i 98 Kpa

   oraz art. 201 i 204 Ordynacji podatkowej)

15

- umorzenie postępowania odwoławczego (art.138 § 1 pkt 3

   Kpa oraz art. 233 § 1 pkt 3 Ordynacji podatkowej)

39

- odmowa wznowienia postępowania (art.149 § 3 Kpa oraz

   art. 242 § 3 Ordynacji podatkowej

9

- odmowa wszczęcia postępowania w sprawie nieważności

  decyzji (art.157 § 3 Kpa oraz art.249 § 3 Ordynacji

   podatkowej)

29

- decyzje wydane po wznowieniu postępowania tj.

  odmawiające uchylenia decyzji, uchylające i rozstrzygające  

  o istocie sprawy oraz decyzje stwierdzające wydanie decyzji

  przez organ I instancji z naruszeniem prawa (art.151 Kpa

  oraz art. 245 Ordynacji podatkowej)

11

- inne

242

3.

Postanowienia wydane w wyniku rozpatrzenia zażaleń na bezczynność organu, w tym:

19

Uznające zażalenia za uzasadnione

16

 

 

 

VI. Liczba orzeczeń w sprawie opłat za użytkowanie wieczyste, ogółem:         - 116

 

A.     Charakterystyka orzeczeń:

 

Lp.

Sposób załatwienia wniosków

Ilość spraw

1.

oddalenie wniosku

27

2.

ustalenie wypowiedzenia za uzasadnione w mniejszej wysokości i ustalenie opłaty

31

3.

ugoda

52

4.

stwierdzenie uchybienia terminu do złożenia wniosku

0

5.

umorzenie postępowania

0

6.

stwierdzenie bezpodstawności (nieskuteczności) wypowiedzenia

6

 

            B. Liczba wniesionych sprzeciwów od orzeczeń Kolegium:                                - 18

            C. Liczba spraw pozostałych do rozstrzygnięcia przez Kolegium:                                -   8

 

 

VII. Liczba decyzji i postanowień Kolegium zaskarżonych

         w roku objętym informacją   do Wojewódzkiego

         Sądu Administracyjnego, ogółem:                                                                    - 298

 

- wskaźnik zaskarżalności w stosunku do ogólnej liczby podjętych

rozstrzygnięć podlegających zaskarżeniu:                           -10,6%

 

 

VIII. Liczba skarg na bezczynność Kolegium skierowana do

          Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, ogółem:                                            -   0

 

 

 

IX. Liczba skarg uwzględnionych przez Kolegium we własnym zakresie

       w trybie art. 54 p.3 ustawy o Sądach Administracyjnych, ogółem:                    -  15

 

 

 

X. Liczba spraw rozpoznanych  w roku objętym informacją przez

      Wojewódzki Sąd Administracyjny, ogółem /*:                                                       - 435

 

A.     Rozstrzygnięcia Sądu dotyczące skarg na decyzje (postanowienia) Kolegium:

 

Lp.

Sposób załatwienia skarg

Ilość spraw

1.

Odrzucenie skargi

48

2.

Oddalenie skargi

 

277

3.

Uchylenie decyzji lub postanowienia

89

4.

Stwierdzenie nieważności decyzji lub postanowienia

12

5.

Stwierdzenie niezgodności z prawem decyzji lub postanowienia

0

6.

Umorzenie postępowania

9

                                                                       

            B. Rozstrzygnięcia Sądu dotyczące skarg na bezczynność Kolegium:                    - 0

 

Lp.

Sposób załatwienia skarg

Ilość spraw

1.

Odrzucenie skargi

0

2.

Oddalenie skargi

0

3.

Zobowiązanie do dokonania czynności, wydania aktu

0

4.

Umorzenie postępowania

0

 

/*w tym punkcie ujęte zostały łącznie wszystkie skargi rozpatrzone przez WSA w roku objętym informacją, bez względu na to, kiedy skarga została  

    złożona do Sądu.

 

W roku 2005 Kolegium wniosło 4 skargi kasacyjne od wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie. Żadna ze skarg nie została rozpatrzona w roku objętym sprawozdaniem.

 

 

XI. Informacja dodatkowa

 

            W 2005 roku Zgromadzenie Ogólne Kolegium obradowało w dniu 21 marca 2005 roku, na którym przyjęto informację o działalności Kolegium w 2004 r. jak też zaopiniował kandydata na etatowego członka Kolegium.

            Pracownicy Kolegium prowadzili szkolenia w ramach podnoszenia kwalifikacji pracowników urzędów gmin jak też udzielania porad.

            W kolegium odbywają się też praktyki zawodowe dla aplikantów radcowskich. Etatowi             i pozaetatowi członkowie Kolegium brali udział w szkoleniach, seminariach i spotkaniach merytorycznych mających na celu podnoszenie kwalifikacji i poziomu wiedzy

 

XII Wybrane problemy orzecznictwa

 

            W 2005 roku o .......% wzrosła ilość spraw administracyjnych  (3.398) w stosunku do roku 2004r. (2686). Szczególnie znaczny wzrost zanotowano w sprawach z zakresu zezwoleń na sprzedaż alkoholi, ze względu na sprzeciw Prokuratury oraz zakresu pomocy społecznej; dróg publicznych.

            W 2005 r. wystąpiły zupełnie nowe sprawy dot. pomocy materialnej dla uczniów (stypendia) przyznawane na podstawie przepisów  ustawy o systemie oświaty. Tego rodzaju spraw wpłynęło około 200. W sprawozdaniu ujęte one zostały w części „pomoc społeczna”.

 

           

Podatki i opłaty

 

            Wpływ spraw podatkowych w 2005 roku pozostawał mniej więcej na poziomie z lat ubiegłych.

            W kwestii rodzaju spraw można było zauważyć mniej wpływów odwołań od wymiaru podatku, więcej – od decyzji w sprawach ulg podatkowych, w których Kolegium nie ma kompetencji merytorycznych i może jedynie, od 1 września 2005 roku uchylić decyzję organu              I instancji. Większość wpływów dotyczyło podatku od nieruchomości. Mnij było spraw z zakresu podatku rolnego, z zakresu podatku leśnego nie było ani jednej sprawy, zmniejszyły się wpływy           z      zakresu opłat targowych, a te które były, pochodziły w dużej mierze od jednej osoby. Kilka tylko odwołań wpłynęło zażaleń w sprawach egzekucyjnych, w których Kolegium jest organem odwoławczym od opinii gmin – wierzycieli w sprawie zarzutów egzekucyjnych.

            W 2005 roku dała się zauważyć znaczna poprawa orzecznictwa organów I instancji                   w sprawach podatkowych. Coraz mniej było uchyleń z powody braków formalnych postępowania pierwszoinstancyjnego. Decyzje organów podatkowych I instancji są coraz lepiej uzasadniane, rzadko zdarzają się błędne podstawy prawne. Wiąże się to, moim zdaniem z zauważalną wymianą kadr podatkowych w gminach – dotychczasowi wieloletni pracownicy osiągają wiek emerytalny             i odchodzą na emerytury, przyjmowane są młode, lepiej wykształcone osoby, które szybko się uczą. Na razie można zauważyć występujące w niektórych gminach, związane właśnie z wymianą pracowników na nowych, kłopoty z procedurami, zwłaszcza w zakresie postępowań podatkowych w sprawie określenia wysokości zobowiązania podatkowego i w sprawach o wznowienie postępowania.

            W 2005 roku najwięcej kontrowersji wzbudziła sprawa opodatkowania gruntu pod jeziorami z wodami płynącymi. W dalszym ciągu nie ma zgody między organami podatkowymi                           a podatnikami co do opodatkowania siłowni wiatrowych ( budowla czy urządzenie), mimo że zapadły dwa wyroki WSA podzielające stanowisko organów podatkowych, nie rozstrzygnięte pozostają skargi kasacyjne. To samo można powiedzieć o opodatkowaniu sanatoriów, które niemal wszystkie, wobec oddalenia ich skarg przez WSA wniosły skargi kasacyjne.  

 

 

 

 

 

                  Sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych.

 

            W okresie sprawozdawczym nastąpił znaczny wzrost spraw dotyczących stosowania przez gminy ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi (tj. Dz.U. z 2002r. Nr 147 poz.1231 z późn. zm.)

            Powyższy fakt nie był jednak związany z wpływem odwołań stron postępowania administracyjnego, w tych sprawach od decyzji organu I instancji, lecz był wynikiem sprawowania nadzoru prokuratorskiego nad zakończonymi  już postępowaniami administracyjnymi w zakresie wydawania przedsiębiorcom zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.

            Nadzór ten prokuratury rejonowej sprawowały poprzez wnoszenie sprzeciwów wobec wydanych zezwoleń, które mają charakter decyzji administracyjnych. Prawo to przysługuje prokuraturze za podstawie art. 184 §1 Kpa.

            Z uwagi na fakt, iż sprawy prokuratorskie dotyczą decyzji ostatecznych to zbadanie czy            w konsekwencji decyzja podjęta przez organ I instancji obarczona była wadą skutkującą jej nieważnością zależało do Kolegium Odwoławczego.

            Kolegium Odwoławcze w takich przypadkach jest bowiem organem wyższego stopnia, właściwym do wszczęcia postępowania administracyjnego w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji a następnie wydania w tym zakresie stosownej decyzji.

            I tak w 2004 roku w zakresie stosowanej ustawy wpłynęło.......... spraw, natomiast w 2005 roku ............, co stanowi wzrost o .........%.

 

 

                                    Ruch drogowy.

 

            Rok 2005 to również rok wzrostu wpływu spraw z racji sprawowania przez Kolegium funkcji organu II instancji w zakresie stosowania ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (tj. Dz.U. z 2005r. Nr 108 poz.908 z późn. zm.).

            Wzrost ten nastąpił w związku z licznymi odwołaniami osób, których pozbawiono uprawnień do kierowania pojazdem na skutek odbywania obowiązkowego szkolenia pod nadzorem osoby, która nie posiadała uprawnień do szkolenia kandydatów na kierowców. Ujawnienie tego faktu przez organy prokuratury i skazanie instruktora prowadzącego te szkolenia prawomocnym wyrokiem karnym. Spowodowały wpływ licznych odwołań od decyzji organów I instancji                   o uchylenie decyzji własnych w sprawie wydawania praw jazdy osobom szkolonym przez skazanego instruktora.

 

                                    Drogi publiczne.

 

            W grupie odwołań od decyzji dotyczących zajęcia pasa drogowego największą liczbę stanowiły sprawy opłat za umieszczone urządzenia infrastruktury technicznej w pasie drogowym.

Dotyczyło to w szczególności budowy sieci gazowych, energetyczno-elektrycznych, wodociągowych, kanalizacyjnych i telekomunikacyjnych. Według przepisów obowiązujących do sierpnia 2005r. opłata nie miała jednoznacznego charakteru prawnego, co powodowało, że zarządcy dróg, po wybudowaniu urządzeń infrastruktury technicznej ustalali właścicielom tych urządzeń opłaty administracyjne płatne co rok. Właściciele urządzeń natomiast uważali, że opłaty mają charakter jednorazowy. Również w literaturze przedmioty poglądy w tej sprawie były odmienne. Spowodowało to napływ bardzo dużej liczby wniosków Zakłady Energetycznego w Koszalinie             o stwierdzenie nieważności decyzji ustalających obowiązek płacenia opłat corocznie wydanych wcześniej przez zarządców dróg na terenie podległym jurysdykcji naszego Kolegium.

            Dopiero nowelizacja ustawy o drogach publicznych z dnia 29 lipca 2005r. usunęła wątpliwości w tym zakresie i zgodnie z wolą ustawodawcy opłaty za urządzenia infrastruktury technicznej uiszcza się za każdy rok umieszczenia urządzenia w pasie drogowym, której wysokość określona jest w zezwoleniu na zajęcie pasa drogowego wydanego w drodze decyzji administracyjnej.

 

 

 

 

 

 

Wytworzył:
Danuta Rudzińska
Udostępnił:
Skórka Damian
(2006-05-18 13:35:38)
Ostatnio zmodyfikował:
Skórka Damian
(2015-10-27 14:18:27)

       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki