informacja o działalnośi za 2006r.

Informacja o działalności
Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie
 
za okres od dnia 1 stycznia do 31 grudnia 2006 roku
 
 
CZĘŚĆ I
1. Zagadnienia ogólne
 
Podstawę prawną działania Samorządowego Kolegium Odwoławczego
w Koszalinie stanowi ustawa z dnia 12 października 1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 856 z p.zm.) oraz rozporządzenia wydane
w oparciu o delegację ustawową.
 
Zgodnie z wyżej wymienioną ustawą samorządowe kolegia odwoławcze są organami wyższego stopnia w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości samorządu terytorialnego, właściwymi do rozpatrywania odwołań od decyzji, zażaleń na postanowienia, żądań wznowienia postępowania lub stwierdzania nieważności decyzji w trybie uregulowanym przez przepisyustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z p.zm.; dalej jako –
Kpa ) oraz ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r.
Nr 8, poz. 60 z p.zm.; dalej jako – Op ). Kolegium orzeka również w innych sprawach na zasadach określonych w odrębnych ustawach.
 
Obszar właściwości miejscowej Kolegium obejmuje, zgodnie z Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2003 roku w sprawie obszarów właściwości samorządowych kolegiów odwoławczych (Dz. U. z 2003 r. Nr 198, poz. 1925), powiaty: białogardzki, drawski, kołobrzeski, koszaliński, sławieński, szczecinecki, świdwiński, wałecki oraz miasto na prawach powiatu – Koszalin.

 
Ogółem Kolegium obejmuje 57 jednostek samorządu terytorialnego, w tym:
- 8 powiatów,
- 1 miasto na prawach powiatu,
- 7 miast,
- 13 miast i gmin,
- 28 gmin.
 
Rozstrzygając sprawy indywidualne w składach trzyosobowych, Kolegium związane jest wyłącznie przepisami obowiązującego prawa.
Samorządowe Kolegium Odwoławcze jest państwową jednostką budżetową.
Kolegium ma strukturę bezwydziałową ze specjalizującymi się etatowymi członkami
w określonych grupach spraw.
 
 
 
2. Obsada kadrowa Kolegium
A. Kolegium składa się z 20 członków : 8 etatowych i 12 pozaetatowych.
Liczba członków etatowych posiadających wykształcenie :
wyższe prawnicze : 7
wyższe administracyjne 1
 
W tym liczba osób posiadających uprawnienia do ubiegania się o stanowisko :
 - sędziego administracyjnego : 7
 - referendarza : 0
Liczba członków pozaetatowych posiadających wykształcenie :
wyższe prawnicze : 2
wyższe administracyjne 3
wyższe inne :
inżynierii środowiska 1
architekt 1
fizyki 1
rolnicze 1
chemii i środowiska 1
geodeta 1
ekonomiczne 1
 
 
W tym liczba osób posiadających uprawnienia do ubiegania się o stanowisko :
 - sędziego administracyjnego : 0
 - referendarza : 0
B. Wśród członków Kolegium nie ma osób posiadających tytuły naukowe.
C. W biurze Kolegium jest zatrudnionych 7 osób, w tym:
- główna księgowa – 1
- inspektorzy 5 (1 osoba na ½ etatu)
- referent – 1 (½ etatu)
Kolegium zatrudnia 1 pracownika na umowę zlecenie (informatyk).
3. Lokal i wyposażenie Kolegium
 
Siedziba Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie mieści się
w Koszalinie, przy ul. Władysława Andersa Nr 34 , w budynku użyczonym Kolegium przez Wojewodę Zachodniopomorskiego.
Warunki lokalowe należy uznać za dobre. Etatowi Członkowie Kolegium dysponują oddzielnymi pokojami. Jeden pokój przeznaczony jest na salę rozpraw, 1 na archiwum zakładowe.
 
Stan wyposażenia Kolegium w sprzęt biurowy i elektroniczny ( komputery ) ocenić należy jako dostateczny.
W 2006 roku przekazano nieodpłatnie dla Szkoły Podstawowej 3 zestawy komputerowe. Sprzęt ten był całkowicie zamortyzowany oraz przestarzały technologicznie a zbyt niskie jego parametry nie pozwalały we właściwym stopniu na korzystanie z zasobów sieci komputerowej. W roku 2006 zakupiono 5 zestawów komputerowych i obecnie w Kolegium znajduje się 17 komputerów oraz Serwer. Jednak nadal występują braki w tym zakresie.
Do wymiany pozostało co najmniej 5 komputerów z uwagi na niskie parametry techniczne
i mało efektywną pracę w sieci komputerowej. Komputery przeznaczone do wymiany
są całkowicie zamortyzowane.
 
 
CZĘŚĆ II
1. Statystyka spraw
 
A. Liczba spraw ujętych w ewidencji ogółem w roku objętym informacją   - 3688
-      w tym spraw :
-      1) pozostałych z roku poprzedzającego okres objęty informacją /[i][1]- 263
-      2) wpływ spraw w roku objętym informacją. -                           3425
-      3) w tym odwołania od decyzji Marszałka województwa -                  0
 
B. Rodzaje spraw ujętych w ewidencji w roku objętym informacją :
1.   Liczba spraw administracyjnych -                                                             3106
 
Lp.
Określenie rodzaju sprawy      patrz załącznik do Informacji
Ilość spraw
1.
objęte proceduralnie przepisami Ordynacji podatkowej
486
2.
działalność gospodarcza
   7
3.
planowanie i zagospodarowanie przestrzenne
 268
4.
pomoc społeczna, świadczenia rodzinne, zaliczka alimentacyjna, stypendia, dodatki mieszkaniowe, sprawy socjalne
1637
5.
gospodarka nieruchomościami (bez opłat za wieczyste użytkowanie), przekształcanie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, prawo geodezyjne i kartograficzne
 179
6.
ochrona środowiska, przyrody, zwierząt, odpady, czystość i porządek
  98
7.
prawo wodne
 10
8.
rolnictwo, leśnictwo, rybactwo śródlądowe, łowiectwo
 16
9.
handel, sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych
 103
10.
prawo o ruchu drogowym, drogi publiczne, transport drogowy
 265
11.
prawo górnicze i geologiczne
    1
12.
egzekucja administracyjna
   10
13.
inne, pozostałe
 26
2.   Liczba spraw z zakresu aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste -        108
 
3.   Sprawy podlegające rozpatrzeniu w trybie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r.
Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153,
poz. 1270 z p.zm. – dalej jako Popsa) -                                           406
 
4.   Sprawy nie podlegające rozstrzyganiu w trybie decyzji lub postanowień,
w tym skargi i wnioski rozpatrywane w trybie Działu VIII Kpa. -               68
 
2. Liczba rozstrzygnięć administracyjnych Kolegium
A. Liczba spraw rozstrzygniętych ogółem w roku objętym informacją/[ii][2]2947
Lp.
Określenie rodzaju rozstrzygnięcia
Ilość spraw
1.
akty wydane przez kolegium jako organ II instancji /[iii][3]
- sposób rozstrzygnięcia patrz        pkt C ppkt 1
2385
2.
akty wydane przez kolegium jako organ I instancji /[iv][4]
- sposób rozstrzygnięcia patrz        pkt C ppkt 2
 402
3.
postanowienia wydane w wyniku rozpatrzenia zażaleń na bezczynność organu, w tym :
uznające zażalenia za uzasadnione
 15
 18
4.
inne postanowienia /[v][5]
 
 74
5.
sprawy nie podlegające rozstrzyganiu w formie decyzji lub postanowień (np. art. 64 § 2 Kpa) oraz skargi i wnioski rozpatrywane w trybie Działu VIII Kpa
 68
 
 
B. Liczba spraw pozostałych do rozstrzygnięcia na koniec roku/[vi][6] -           227
C. Sposób rozstrzygnięcia: 
Lp.
Określenie rodzaju rozstrzygnięcia
Ilość spraw
1.
1
 
decyzje utrzymujące w mocy zaskarżone decyzje (art. 138 § 1 pkt 1 Kpa oraz art.233 § 1 pkt 1 Op) /[vii][7]
1366
decyzje zmieniające decyzje organu I instancji i orzekające co do istoty sprawy oraz uchylające decyzje organu I instancji i umarzające postępowanie (art. 138 § 1 pkt 2 Kpa oraz art. 233 § 1 pkt 2a Op) /7
 346
decyzje uchylające decyzje organu I instancji i przekazujące sprawy do ponownego rozpatrzenia (art. 138 § 2 Kpa oraz art. 233 § 2 Op) /7
 490
umorzenie postępowania odwoławczego( art. 138 § 1 pkt 3 Kpa oraz art. 233 § 1 pkt 3 Op) /7
 52
inne ( np. art. 97 § 1 i art. 98 Kpa oraz art. 134 Kpa)
 131
2
 
2
odmowa wznowienia postępowania (art. 149 § 3 Kpa oraz art. 242 § 3 Op) /8
 12
odmowa wszczęcia postępowania w sprawie nieważności decyzji (art. 157 § 3 Kpa oraz art. 249 § 3 Op) /[viii][8]
 12
decyzje wydane po wznowieniu postępowania tj. odmawiające uchylenia decyzji, uchylające i rozstrzygające o istocie sprawy oraz decyzje stwierdzające wydanie decyzji przez organ I instancji z naruszeniem prawa (art. 151 Kpa oraz art. 245 Op) /8
   2
decyzje wydane po wszczęciu postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji tj. odmowa stwierdzenia nieważności decyzji, decyzje stwierdzające nieważność decyzji organu I instancji oraz decyzje stwierdzające wydanie decyzji przez organ I instancji z naruszeniem prawa (art. 156 – 158 Kpa oraz art. 247 – 251 Op) /8
 284
inne ( np. postanowienia wydane na mocy art. 65 § 1, art. 66 § 1 i 3 Kpa )
 92
3. Orzeczenia w sprawie opłat za użytkowanie wieczyste,
A. Liczba orzeczeń ogółem -                                                                76
Lp.
Sposób załatwienia wniosków
Ilość spraw
1.
oddalenie wniosku
 32
2.
ustalenie wypowiedzenia za uzasadnione w innej wysokości i ustalenie opłaty
 28
3.
ugoda
 3
4.
stwierdzenie uchybienia terminu do złożenia wniosku
 0
5.
umorzenie postępowania
 0
6.
stwierdzenie bezpodstawności (nieskuteczności) wypowiedzenia
 0
7.
inne
 13
B. Liczba wniesionych sprzeciwów od orzeczeń Kolegium -                              5
C. Liczba spraw pozostałych do rozstrzygnięcia przez Kolegium/[ix][9] -             32
CZĘŚĆ III
1. Liczba decyzji i postanowień Kolegium zaskarżonych w roku objętym informacją do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego
w Szczecinie,
ogółem -                                                                                      385
·         wskaźnik zaskarżalności w stosunku do ogólnej liczby podjętych
rozstrzygnięć podlegających zaskarżeniu -                                      13,8%
2. Liczba skarg na bezczynność Kolegium skierowana do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ogółem -                                                                                            1
3. Liczba skarg uwzględnionych przez Kolegium we własnym zakresie
w trybie art. 54 § 3 Popsa,
ogółem -                                                             17
4. Liczba spraw rozpoznanych w roku objętym informacją przez Wojewódzki Sąd
Administracyjny w Szczecinie
ogółem /[x][10]  -                                                369
w tym sprawy rozpatrywane przez sąd z lat /[xi][11] :
  • 2001r. –   0
  • 2002r. –   0
  • 2003r. –   7
  • 2004r. – 18
  • 2005r. – 177
  • 2006r. - 167
A. Rozstrzygnięcia Sądu dotyczące skarg na orzeczenia Kolegium :
Lp.
Sposób załatwienia skarg
Ilość spraw
1.
odrzucenie skargi
 65
2.
oddalenie skargi
216
3.
uchylenie decyzji lub postanowienia
 70
4.
stwierdzenie nieważności decyzji lub postanowienia
 8
5.
stwierdzenie niezgodności z prawem decyzji lub postanowienia
 0
6.
umorzenie postępowania
 10
B. Rozstrzygnięcia Sądu dotyczące skarg na bezczynność Kolegium :
Lp.
Sposób załatwienia skarg
Ilość spraw
1.
odrzucenie skargi
 0
2.
oddalenie skargi
 0
3.
zobowiązanie do dokonania czynności, wydania aktu
 0
4.
umorzenie postępowania
 0
·         wskaźnik uchylonych orzeczeń SKO przez WSA w stosunku do wszystkich spraw rozpatrzonych przez WSA w danym roku /[xii][12]                                                   26,5%
 
5. Liczba skarg kasacyjnych na orzeczenia WSA (w tym zażaleń na postanowienia) skierowanych przez SKO w roku objętym informacją do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie , ogółem -                                                                                                                     4
·         wskaźnik zaskarżalności w stosunku do ogólnej liczby podjętych
rozstrzygnięć przez sąd w roku objętym informacją -                         1,08 %
 
 
6. Liczba skarg kasacyjnych rozpoznanych w roku objętym informacją przez Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie, ogółem /10  -                                                      5
w tym sprawy rozpatrywane przez sąd z lat /11 :
  • 2004r. – 0
  • 2005r. – 4
  • 2006r. - 1
A. Rozstrzygnięcia NSA dotyczące skarg kasacyjnych na orzeczenia WSA :
Lp.
Sposób załatwienia skarg
Ilość spraw
1.
odrzucenie skargi – art. 180 Popsa
 0
2.
oddalenie skargi – art. 184 Popsa
 3
3.
uchylenie orzeczenia i przekazanie do ponownego rozpoznania sądowi I instancji – art. 185 § 1 Popsa
 2
4.
uchylenie orzeczenia I instancji i orzeczenie przez sąd II instancji – art. 188 Popsa
 0
5.
uchylenie orzeczenia sądu I instancji i odrzucenie skargi – art.189 Popsa
 0
6.
uchylenie orzeczenia sądu I instancji i umorzenie postępowania – art.189 Popsa
 0
 
CZĘŚĆ IV
Informacje dodatkowe
W 2006 roku Zgromadzenie Ogólne obradowało dwa razy w dniach 30 stycznia i 20 marca. W dniu 30 stycznia 2006 r., dokonano wyboru 2 członków do Komisji Konkursowej na etatowych i pozaetatowych członków Kolegium. Natomiast w dniu 20 marca 2006 r. przyjęto informację o działalności Kolegium za 2005 rok oraz przedstawiono Zgromadzeniu Ogólnemu wyniki prac Komisji ds. przeprowadzenia konkursu na etatowego i pozaetatowych członków SKO oraz wyniki głosowania Komisji Konkursowej. W sprawach powyższych Zgromadzenie podjęło stosowne uchwały. 
W roku 2006 w Kolegium odbywały się praktyki zawodowe dla aplikantów radcowskich. Pracownicy Kolegium uczestniczyli w szkoleniach merytorycznych, organizowanych przez KRSKO jak też poszczególne kolegia oraz ośrodki szkoleniowe, mających na celu podnoszenie kwalifikacji.
 
X Wybrane problemy orzecznictwa
 
W roku 2006 wpływ spraw administracyjnych oraz z tytułu opłat za użytkowanie wieczyste był nieznacznie niższy niż w roku 2005.
Na wysokim poziomie utrzymał się wpływ spraw z zakresu pomocy społecznej oraz świadczeń rodzinnych jak też podatków i opłat lokalnych. Wystąpiły też zupełnie nowe sprawy dotyczące pomocy społecznej udzielanej w związku z suszą i stratami powstałymi
w uprawach rolnych. Tego rodzaju spraw wpłynęło około 140. W sprawozdaniu ujęte one zostały w części „pomoc społeczna, świadczenia rodzinne”.
 
Podatki i opłaty lokalne
 
W 2006 roku nastąpił wzrost wpływów spraw podatkowych o 28%.
Odwołania w dużej mierze dotyczyły ulg podatkowych, głównie umorzeń. Ponieważ postępowania wyjaśniające w sprawie udzielania ulg podatkowych w znakomitej większości gmin przeprowadzane są prawidłowo, a decyzje są odzwierciedleniem materiału dowodowego, Kolegium większość tych decyzji utrzymywało w mocy.
 
W 2006 roku po raz pierwszy pojawiły się sprawy związane z interpretacją przepisów podatkowych, co świadczy o tym, że podatnicy coraz śmielej sięgają do tego instrumentu wyjaśniania ich wątpliwości. We wszystkich przypadkach zażaleń w sprawie interpretacji prawa podatkowego Kolegium podzieliło stanowisko organów podatkowych I instancji, wszystkie też rozstrzygnięcia Kolegium zostały zaskarżone do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, który odrzucił skargi wskazując, że rozstrzyganie w sprawie interpretacji przepisów odbywa się w trybie odrębnym niż odwoławczy.
 
Podobnie jak w roku 2005 w przeważającej mierze odwołania dotyczyły podatku od nieruchomości. Odwołań w sprawie podatku leśnego nie było w ogóle, pewna część dotyczyła podatku rolnego i łącznego zobowiązania pieniężnego. Chodziło głównie
o zwolnienie z podatku rolnego. Na zwykłym poziomie utrzymywały się sprawy odwołań związanych z opłatą targową.
 
W 2006 roku gminy śmielej korzystały z możliwości, jaką daje art. 165a Ordynacji podatkowej, czyli odmawiały wszczęcia postępowania podatkowego, gdy nie istniał przedmiot sprawy lub wnioskodawca nie był stroną stosunku prawnego, np. wójt jednej
z gmin w kilkudziesięciu przypadkach odmówił wszczęcia postępowania w sprawie podatku od nieruchomości za obiekty tymczasowe zgłaszane do opodatkowania przez osoby handlujące w związku z próbą ucieczki od opłaty targowej. Kilkanaście zażaleń na te postanowienia było przedmiotem rozpatrywania przez Kolegium, które uznało słuszność stanowiska organu I instancji. Z serii kilkunastu skarg w tej sprawie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, jedna została już rozpatrzona z pozytywnym dla Kolegium skutkiem – skarga została oddalona.
 
W 2006 roku powrócił temat opodatkowania stacji transformatorowych, który podjął Koncern Energa SA, masowo dopominając się od gmin stwierdzenia nadpłaty z tego tytułu za lata 2001-2004. W znakomitej większości gminy odmawiały nadpłaty, a stanowisko to podzieliło Kolegium. Wszystkie decyzje Kolegium zostały zaskarżone do WSA. Pierwsze rozstrzygnięcia zapadną 5 kwietnia 2007 r., na który to termin zostały wyznaczone rozprawy z 5 skarg Energi SA.
 
Ostatecznie została rozstrzygnięta sprawa sposobu opodatkowania sanatoriów. Wszystkie skargi kasacyjne podatników zostały przez Naczelny Sąd Administracyjny oddalone, ponieważ Sąd podzielił stanowisko organów podatkowych i WSA w Szczecinie.
 
Oddalone również zostały przez Naczelny Sąd Administracyjny skargi kasacyjne wniesione przez Wojskowy Zarząd Infrastruktury w Poznaniu i Rejonowy Zarząd Infrastruktury
w Szczecinie w sprawie opodatkowania, tzw. terenów różnych. Sąd podzielił stanowisko organów podatkowych i WSA.
 
W 2006 roku można było zauważyć spadek zaskarżalności decyzji wydanych w sprawach podatkowych. Jeśli wziąć pod uwagę, że w znakomitej większości były to skargi Energi SA dotyczące jednego tematu, to stopień zaskarżalności jest nieduży.
 
Pomoc społeczna i świadczenia rodzinne.
 
Liczba odwołań z zakresu świadczeń rodzinnych i pomocy społecznej jest nadal wysoka. Wiąże się to niewątpliwie z faktem, że obszar działania tutejszego Kolegium obejmuje tereny po byłych PGR-ach.
Ustawa z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych od początku swojego istnienia była przedmiotem szerokiej dyskusji i żywej krytyki niektórych przyjętych w niej rozwiązań, co w konsekwencji prowadziło do wprowadzenia wielu zmian w kolejnych nowelizacjach, między innymi definicji samotnego wychowywania dziecka, dochodu uzyskanego i utraconego, utrzymywania się z gospodarstwa rolnego, placówki zapewniającej całodobową opiekę przez co najmniej 5 dni w tygodniu.
Niemniej jednak wprowadzone zmiany w dalszym ciągu nie zawsze są jasne, czytelne
i umożliwiające jednoznaczną interpretację.
Niedoskonałość przepisów zawartych w cytowanej ustawie jest podstawą do ciągłej pracy nad ich zmianą, a wprowadzane zmiany nie wpływają na finansową i życiową stabilizację wnioskodawców. Powyższa sytuacja powoduje wzrost ilości spraw zarówno w organie
I jak i II instancji.
 
 
Drogi publiczne
 
W grupie odwołań od decyzji dominowały sprawy opłat za umieszczenie urządzeń infrastruktury technicznej w pasie drogowym i reklam oraz kar pieniężnych za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia, polegające na przekroczeniu terminu ustalonego przez zarządcę drogi. Jak wiadomo kary pieniężne są ustalane w wyniku postępowania wszczynanego      
z reguły z urzędu, stąd liczba tych spraw związana jest ściśle ze wzmożonymi kontrolami dróg. Najwięcej takich spraw wpłynęło od Zarządu Dróg Miejskich w Koszalinie.
W przypadku zaś umieszczania reklam i obiektów nie związanych z utrzymaniem dróg, dominowały sprawy z terenów nadmorskich.
 
Ochrona przyrody
 
Należy odnotować utrzymującą się liczbę odwołań, a nawet nieznaczny wzrost, od decyzji wymierzających kary pieniężne za usunięcie drzew bez zezwolenia właściwego organu administracji publicznej.

Właściciele nieruchomości w dalszym ciągu nie mają pełnej świadomości, że usunięcie drzewa z ich terenu wymaga co do zasady uprzedniej zgody prezydenta, wójta lub burmistrza.
 
Obowiązująca od 2 lat nowa ustawa o ochronie przyrody usunęła zapis mówiący
o przedawnieniu orzekania w sprawach wymierzania administracyjnych kar pieniężnych
co oznacza, że każdy przypadek usunięcia drzewa lub krzewów przez właściciela bez zezwolenia jest zagrożony karą pieniężną nawet wtedy, gdy do deliktu administracyjnego doszło w odległym czasie. Stąd organy administracji publicznej w sytuacjach objętych hipotezą art. 88 ustawy o ochronie przyrody w razie stwierdzenia usunięcia bez zezwolenia obiektów przyrodniczych, nie są ograniczone terminem orzekania i bardzo często wydają decyzje w tych sprawach.
Gospodarka nieruchomościami
 
Jak wiadomo, Rada Ministrów nie wydała od roku 2004 przepisów wykonawczych do ustawy o gospodarce nieruchomościami określających kryteria uznawania stworzenia warunków do podłączenia nieruchomości do urządzeń infrastruktury technicznej oraz warunków do korzystania z nowo wybudowanych dróg. Spowodowało to sytuację, że wiele gmin powstrzymało się od wydawania decyzji w sprawie opłat adiacenckich z tytułu wybudowania z własnych środków urządzeń technicznych oraz budowy dróg, a tym samym nastąpił spadek liczby odwołań do Kolegium.
 
Obecnie można jednak spodziewać się napływu tych spraw, albowiem Sejm ustawą
z 18 października 2006 r. uchylił z dniem 01 stycznia 2007 r. przepis art. 148a, który zobowiązywał Radę Ministrów do wydania aktu wykonawczego, o którym wyżej mowa. Oznacza to, że gminy mogą już bez ograniczeń ustalać opłaty adiacenckie z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego wybudowaniem urządzeń technicznych i budową dróg, pod warunkiem spełnienia przesłanek określonych w ustawie o gospodarce nieruchomościami.
 
Z pewnością wzrośnie ilość odwołań w tych sprawach.
 
 
Skargi do WSA
 
W roku 2006 na ogólną liczbę wyroków 294 (bez odrzucenia skarg i umorzenia postępowania), WSA w Szczecinie uchylił 70 decyzji Kolegium a w 8 sprawach stwierdził nieważność decyzji.
Ponad 30 % uchylonych decyzji Kolegium stanowiły decyzje z zakresu pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych i zaliczek alimentacyjnych.
Zdaniem Kolegium związane to jest z niestabilnością przepisów w tym zakresie
i z niezbyt precyzyjną ich redakcją.
 
Stwierdzenie nieważności decyzji Kolegium dotyczyło między innymi decyzji w sprawie stypendiów (pomoc materialna dla uczniów) przyznawanych na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty (25 %).
Decyzje Kolegium jak i organów I instancji podjęto między innymi na podstawie wadliwej uchwały Rady Gminy, która została uchylona w części niezgodnej z prawem, w następstwie podjętych przez Kolegium działań.
Stwierdzenie nieważności w pozostałych sprawach wiązało się ze zmianą kierunku orzecznictwa WSA (dot. udostępniania akt)


[i][1] - dot. spraw, które wpłynęły do SKO w roku poprzedzającym okres objęty informacją, ale nie były rozpatrywane przez SKO w roku wpłynięcia, tylko w roku objętym informacją;
[ii][2] - dot. spraw, które zostały rozpatrzone przez SKO w roku objętym informacją, a wpłynęły do SKO w roku poprzedzającym okres objęty informacją (a nie były rozpatrywane przez SKO w roku wpłynięcia) oraz te, które wpłynęły w roku objętym informacją oraz były w nim rozpatrzone;
[iii][3] - decyzje (postanowienia) kończące postępowanie odwoławcze (zażaleniowe) prowadzone przed SKO jako organem II instancji (w tym art. 134 Kpa) oraz inne wydane w tym postępowaniu np. zawieszenie postępowania – art. 97 § 1 i 98 Kpa lub art. 201 § 1 i art. 204 § 1 Op ;
[iv][4] - decyzje (postanowienia) wydane przez SKO jako organ I instancji np. w postępowaniu dot. stwierdzenia nieważności (art. 156 § 1 Kpa oraz art. 247 § 3 Op) lub wznowienia postępowania (art. 145 § 1 Kpa oraz art. 240 § 1 Op), postanowienia wydane w trybie art. 65 § 1, art. 66 § 1 i 3 Kpa, art. 169 § 4 Op, decyzja zmieniająca albo uchylająca postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4 Op oraz inne wydane w tych postępowaniach np. zawieszenie postępowania – art. 97 § 1 i 98 Kpa lub art. 201 § 1 i art. 204 § 1 Op ;
[v][5] - np. postanowienia dot. sporów kompetencyjnych (art. 22 § 1 pkt 1 Kpa), wyznaczenia organu wskutek wyłączenia (art.25-27 Kpa oraz art.130 i 132 Op), dopuszczenia organizacji społecznej do udziału w postępowaniu (art.31§ 2 Kpa), odmowy przywrócenia terminu (art. 59 § 1 i 2 Kpa), odmowy udostępnienia akt ( art. 74 § 2 Kpa oraz art. 179 § 2 Op), wniosku o wyjaśnienie, uzupełnienie oraz sprostowanie (art.113 Kpa oraz art.213 i 215 Op), wniosku o wstrzymanie wykonania decyzji (art.224 § 3 pkt 2 Op), opłat i kosztów postępowania (dział IX Kpa);
[vi][6] - dot. spraw, które nie zostały rozpatrzone przez SKO w roku objętym informacją, a wpłynęły do SKO w roku objętym informacją;
[vii][7] - dot. również postanowień zgodnie z art. 144 Kpa
[viii][8] - dot. również postanowień zgodnie z art. 126 Kpa
[ix][9] - dot. spraw, które nie zostały rozpatrzone przez SKO w roku objętym informacją, a wpłynęły do SKO w roku objętym informacją;
[x][10] - w tym punkcie ujęte zostały łącznie wszystkie skargi rozpatrzone przez sąd w roku objętym informacją, bez względu na to, kiedy skarga została przesłana do sądu;
[xi][11] - chodzi o rok, w którym skarga została przesłana do sądu;
[xii][12]  - podany procentowo stosunek spraw, w których zostało przez WSA prawomocnymi orzeczeniami uchylone rozstrzygnięcie SKO lub stwierdzona nieważność (niezgodność z prawem) orzeczenia SKO do wszystkich skarg rozpatrzonych przez WSA i przez niego rozpatrywanych w roku objętym informacją, z uwzględnieniem weryfikacji wyroków WSA przez NSA w Warszawie po rozpatrzeniu skarg kasacyjnych na orzeczenia WSA;
Wytworzył:
Danuta Rudzińska
Udostępnił:
Skórka Damian
(2007-06-04 11:22:14)
Ostatnio zmodyfikował:
Skórka Damian
(2007-06-04 11:45:59)

       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki