informacja o działalnośi za 2006r.
w Koszalinie stanowi ustawa z dnia 12 października 1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 856 z p.zm.) oraz rozporządzenia wydane
w oparciu o delegację ustawową.
Kpa ) oraz ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r.
Nr 8, poz. 60 z p.zm.; dalej jako – Op ). Kolegium orzeka również w innych sprawach na zasadach określonych w odrębnych ustawach.
w określonych grupach spraw.
Liczba członków etatowych posiadających wykształcenie :
|
||||||
wyższe prawnicze : 7
|
wyższe administracyjne 1
|
|
||||
W tym liczba osób posiadających uprawnienia do ubiegania się o stanowisko :
- sędziego administracyjnego : 7 - referendarza : 0 |
||||||
Liczba członków pozaetatowych posiadających wykształcenie :
|
||||||
wyższe prawnicze : 2
|
wyższe administracyjne 3
|
wyższe inne :
|
||||
W tym liczba osób posiadających uprawnienia do ubiegania się o stanowisko :
- sędziego administracyjnego : 0 - referendarza : 0 |
w Koszalinie, przy ul. Władysława Andersa Nr 34 , w budynku użyczonym Kolegium przez Wojewodę Zachodniopomorskiego.
i mało efektywną pracę w sieci komputerowej. Komputery przeznaczone do wymiany
są całkowicie zamortyzowane.
Lp.
|
Określenie rodzaju sprawy → patrz załącznik do Informacji
|
Ilość spraw
|
1.
|
objęte proceduralnie przepisami Ordynacji podatkowej
|
486
|
2.
|
działalność gospodarcza
|
7
|
3.
|
planowanie i zagospodarowanie przestrzenne
|
268
|
4.
|
pomoc społeczna, świadczenia rodzinne, zaliczka alimentacyjna, stypendia, dodatki mieszkaniowe, sprawy socjalne
|
1637
|
5.
|
gospodarka nieruchomościami (bez opłat za wieczyste użytkowanie), przekształcanie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, prawo geodezyjne i kartograficzne
|
179
|
6.
|
ochrona środowiska, przyrody, zwierząt, odpady, czystość i porządek
|
98
|
7.
|
prawo wodne
|
10
|
8.
|
rolnictwo, leśnictwo, rybactwo śródlądowe, łowiectwo
|
16
|
9.
|
handel, sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych
|
103
|
10.
|
prawo o ruchu drogowym, drogi publiczne, transport drogowy
|
265
|
11.
|
prawo górnicze i geologiczne
|
1
|
12.
|
egzekucja administracyjna
|
10
|
13.
|
inne, pozostałe
|
26
|
Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153,
poz. 1270 z p.zm. – dalej jako Popsa) - 406
w tym skargi i wnioski rozpatrywane w trybie Działu VIII Kpa. - 68
Lp.
|
Określenie rodzaju rozstrzygnięcia
|
Ilość spraw
|
||
1.
|
akty wydane przez kolegium jako organ II instancji /[iii][3]
- sposób rozstrzygnięcia patrz → pkt C ppkt 1
|
2385
|
||
2.
|
akty wydane przez kolegium jako organ I instancji /[iv][4]
- sposób rozstrzygnięcia patrz → pkt C ppkt 2
|
402
|
||
3.
|
postanowienia wydane w wyniku rozpatrzenia zażaleń na bezczynność organu, w tym :
|
18
|
||
4.
|
inne postanowienia /[v][5]
|
74
|
||
5.
|
sprawy nie podlegające rozstrzyganiu w formie decyzji lub postanowień (np. art. 64 § 2 Kpa) oraz skargi i wnioski rozpatrywane w trybie Działu VIII Kpa
|
68
|
Lp.
|
Określenie rodzaju rozstrzygnięcia
|
Ilość spraw
|
1.
1
|
decyzje utrzymujące w mocy zaskarżone decyzje (art. 138 § 1 pkt 1 Kpa oraz art.233 § 1 pkt 1 Op) /[vii][7]
|
1366
|
decyzje zmieniające decyzje organu I instancji i orzekające co do istoty sprawy oraz uchylające decyzje organu I instancji i umarzające postępowanie (art. 138 § 1 pkt 2 Kpa oraz art. 233 § 1 pkt 2a Op) /7
|
346
|
|
decyzje uchylające decyzje organu I instancji i przekazujące sprawy do ponownego rozpatrzenia (art. 138 § 2 Kpa oraz art. 233 § 2 Op) /7
|
490
|
|
umorzenie postępowania odwoławczego( art. 138 § 1 pkt 3 Kpa oraz art. 233 § 1 pkt 3 Op) /7
|
52
|
|
inne ( np. art. 97 § 1 i art. 98 Kpa oraz art. 134 Kpa)
|
131
|
|
2
2
|
odmowa wznowienia postępowania (art. 149 § 3 Kpa oraz art. 242 § 3 Op) /8
|
12
|
odmowa wszczęcia postępowania w sprawie nieważności decyzji (art. 157 § 3 Kpa oraz art. 249 § 3 Op) /[viii][8]
|
12
|
|
decyzje wydane po wznowieniu postępowania tj. odmawiające uchylenia decyzji, uchylające i rozstrzygające o istocie sprawy oraz decyzje stwierdzające wydanie decyzji przez organ I instancji z naruszeniem prawa (art. 151 Kpa oraz art. 245 Op) /8
|
2
|
|
decyzje wydane po wszczęciu postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji tj. odmowa stwierdzenia nieważności decyzji, decyzje stwierdzające nieważność decyzji organu I instancji oraz decyzje stwierdzające wydanie decyzji przez organ I instancji z naruszeniem prawa (art. 156 – 158 Kpa oraz art. 247 – 251 Op) /8
|
284
|
|
inne ( np. postanowienia wydane na mocy art. 65 § 1, art. 66 § 1 i 3 Kpa )
|
92
|
Lp.
|
Sposób załatwienia wniosków
|
Ilość spraw
|
1.
|
oddalenie wniosku
|
32
|
2.
|
ustalenie wypowiedzenia za uzasadnione w innej wysokości i ustalenie opłaty
|
28
|
3.
|
ugoda
|
3
|
4.
|
stwierdzenie uchybienia terminu do złożenia wniosku
|
0
|
5.
|
umorzenie postępowania
|
0
|
6.
|
stwierdzenie bezpodstawności (nieskuteczności) wypowiedzenia
|
0
|
7.
|
inne
|
13
|
w Szczecinie, ogółem - 385
rozstrzygnięć podlegających zaskarżeniu - 13,8%
w trybie art. 54 § 3 Popsa, ogółem - 17
Administracyjny w Szczecinie ogółem /[x][10] - 369
- 2001r. – 0
- 2002r. – 0
- 2003r. – 7
- 2004r. – 18
- 2005r. – 177
- 2006r. - 167
Lp.
|
Sposób załatwienia skarg
|
Ilość spraw
|
1.
|
odrzucenie skargi
|
65
|
2.
|
oddalenie skargi
|
216
|
3.
|
uchylenie decyzji lub postanowienia
|
70
|
4.
|
stwierdzenie nieważności decyzji lub postanowienia
|
8
|
5.
|
stwierdzenie niezgodności z prawem decyzji lub postanowienia
|
0
|
6.
|
umorzenie postępowania
|
10
|
Lp.
|
Sposób załatwienia skarg
|
Ilość spraw
|
1.
|
odrzucenie skargi
|
0
|
2.
|
oddalenie skargi
|
0
|
3.
|
zobowiązanie do dokonania czynności, wydania aktu
|
0
|
4.
|
umorzenie postępowania
|
0
|
rozstrzygnięć przez sąd w roku objętym informacją - 1,08 %
- 2004r. – 0
- 2005r. – 4
- 2006r. - 1
Lp.
|
Sposób załatwienia skarg
|
Ilość spraw
|
1.
|
odrzucenie skargi – art. 180 Popsa
|
0
|
2.
|
oddalenie skargi – art. 184 Popsa
|
3
|
3.
|
uchylenie orzeczenia i przekazanie do ponownego rozpoznania sądowi I instancji – art. 185 § 1 Popsa
|
2
|
4.
|
uchylenie orzeczenia I instancji i orzeczenie przez sąd II instancji – art. 188 Popsa
|
0
|
5.
|
uchylenie orzeczenia sądu I instancji i odrzucenie skargi – art.189 Popsa
|
0
|
6.
|
uchylenie orzeczenia sądu I instancji i umorzenie postępowania – art.189 Popsa
|
0
|
w uprawach rolnych. Tego rodzaju spraw wpłynęło około 140. W sprawozdaniu ujęte one zostały w części „pomoc społeczna, świadczenia rodzinne”.
o zwolnienie z podatku rolnego. Na zwykłym poziomie utrzymywały się sprawy odwołań związanych z opłatą targową.
z gmin w kilkudziesięciu przypadkach odmówił wszczęcia postępowania w sprawie podatku od nieruchomości za obiekty tymczasowe zgłaszane do opodatkowania przez osoby handlujące w związku z próbą ucieczki od opłaty targowej. Kilkanaście zażaleń na te postanowienia było przedmiotem rozpatrywania przez Kolegium, które uznało słuszność stanowiska organu I instancji. Z serii kilkunastu skarg w tej sprawie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, jedna została już rozpatrzona z pozytywnym dla Kolegium skutkiem – skarga została oddalona.
w Szczecinie w sprawie opodatkowania, tzw. terenów różnych. Sąd podzielił stanowisko organów podatkowych i WSA.
i umożliwiające jednoznaczną interpretację.
I jak i II instancji.
z reguły z urzędu, stąd liczba tych spraw związana jest ściśle ze wzmożonymi kontrolami dróg. Najwięcej takich spraw wpłynęło od Zarządu Dróg Miejskich w Koszalinie.
W przypadku zaś umieszczania reklam i obiektów nie związanych z utrzymaniem dróg, dominowały sprawy z terenów nadmorskich.
o przedawnieniu orzekania w sprawach wymierzania administracyjnych kar pieniężnych
co oznacza, że każdy przypadek usunięcia drzewa lub krzewów przez właściciela bez zezwolenia jest zagrożony karą pieniężną nawet wtedy, gdy do deliktu administracyjnego doszło w odległym czasie. Stąd organy administracji publicznej w sytuacjach objętych hipotezą art. 88 ustawy o ochronie przyrody w razie stwierdzenia usunięcia bez zezwolenia obiektów przyrodniczych, nie są ograniczone terminem orzekania i bardzo często wydają decyzje w tych sprawach.
z 18 października 2006 r. uchylił z dniem 01 stycznia 2007 r. przepis art. 148a, który zobowiązywał Radę Ministrów do wydania aktu wykonawczego, o którym wyżej mowa. Oznacza to, że gminy mogą już bez ograniczeń ustalać opłaty adiacenckie z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego wybudowaniem urządzeń technicznych i budową dróg, pod warunkiem spełnienia przesłanek określonych w ustawie o gospodarce nieruchomościami.
Zdaniem Kolegium związane to jest z niestabilnością przepisów w tym zakresie
i z niezbyt precyzyjną ich redakcją.
Decyzje Kolegium jak i organów I instancji podjęto między innymi na podstawie wadliwej uchwały Rady Gminy, która została uchylona w części niezgodnej z prawem, w następstwie podjętych przez Kolegium działań.