informacja o działalności za 2004r
Informacja o działalności
Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie
za okres od dnia 1 stycznia do 31 grudnia 2004 roku
I. Zagadnienia ogólne
Podstawę prawną działania Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie stanowi ustawa z dnia 12 października 1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych (Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz. 856 z późn.zm.) oraz rozporządzenia wydane w oparciu
o delegację ustawową.
Zgodnie z wyżej wymienioną ustawą samorządowe kolegia odwoławcze są organami wyższego stopnia w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości samorządu terytorialnego, właściwymi do rozpatrywania odwołań od decyzji, zażaleń na postanowienia, żądań wznowienia postępowania lub stwierdzania nieważności decyzji w trybie uregulowanym przez przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego oraz ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60). Kolegium orzeka również w innych sprawach na zasadach określonych
w odrębnych ustawach.
Obszar właściwości miejscowej Kolegium obejmuje, zgodnie z rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 29.09.2003 roku w sprawie obszarów właściwości samorządowych kolegiów odwoławczych (Dz. U. Nr 176, poz.1713), powiaty : białogardzki, drawski, kołobrzeski, koszaliński, sławieński, szczecinecki, świdwiński, wałecki wraz
z gminami objętymi tym obszarem oraz miasto na prawach powiatu - Koszalin.
Ogółem Kolegium obejmuje 57 jednostek samorządu terytorialnego, w tym:
- 8 powiatów,
- 1 miasto na prawach powiatu,
- 7 miast,
- 13 miast i gmin,
- 28 gmin.
Rozstrzygając sprawy indywidualne w składach trzyosobowych, Kolegium związane jest wyłącznie przepisami obowiązującego prawa.
Samorządowe Kolegium Odwoławcze jest państwową jednostką budżetową.
Kolegium ma strukturę bezwydziałową ze specjalizującymi się etatowymi członkami
w określonych grupach spraw.
II. Obsada kadrowa Kolegium
A. Kolegium składa się z 21 członków : 8 etatowych ( w tym 2 osoby zatrudnione
w wymiarze ½ etatu)i 13 pozaetatowych.
Ilość członków etatowych posiadających wykształcenie : |
||
wyższe prawnicze : 7 |
wyższe administracyjne : 1 |
|
W tym ilość osób posiadających uprawnienia do ubiegania się o stanowisko : |
||
Ilość członków pozaetatowych posiadających wykształcenie |
||
wyższe prawnicze : 3 |
wyższe administracyjne : 1 |
wyższe inne : budowlane : 2 rolnicze : 1 inżynierii środowiska 3 ekonomiczne 1 architekt 1 telekomunikacja 1 |
W tym ilość osób posiadających uprawnienia do ubiegania się o stanowisko : |
W dniu 1 stycznia 2004 r. liczba pozaetatowych członków Kolegium wynosiła 18.
W trakcie roku liczba ta zmniejszyła się do 13 na skutek upływu 6 letniej kadencji w stosunku do 5 pozaetatowych członków. Stan na 31.12.2004 roku 13 -pozaetatowych członków Kolegium.
B. Wśród członków Kolegium nie ma osób posiadających tytuły naukowe.
C. Biuro Kolegium składa się z 6 osób, w tym:
- główna księgowa – 1
- inspektorzy - 4
- referent - 1
Kolegium zatrudniało 1 pracownika na umowę zlecenie (informatyk).
III. Lokal i wyposażenie Kolegium
Siedziba Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie mieści się
w Koszalinie, przy ul. Władysława Andersa Nr 34 , w budynku użyczonym Kolegium przez Wojewodę Zachodniopomorskiego.
Warunki lokalowe należy uznać za dobre. Etatowi członkowie Kolegium dysponują oddzielnymi pokojami. Jeden pokój przeznaczony jest na salę rozpraw.
Wyposażenie Kolegium w niezbędny sprzęt biurowy oraz komputery jest dobre.
W 2004 r. zakupiono 1 komputer (notebook). Obecnie Kolegium posiada 13 komputerów,
w tym dwa komputery przeznaczone są do likwidacji. Sprzęt ten wyprodukowany w latach 90-tych jest przestarzały, oprogramowanie, tam zainstalowane nie jest kompatybilne z oprogramowaniem stosowanym obecnie w Kolegium.
IV. Statystyka spraw
A. Liczba spraw ujętych w ewidencji ogółem w roku objętym informacją - 2879
- w tym spraw :
- 1) pozostałych z roku poprzedzającego okres objęty informacją - 150
- 2) wpływ spraw w roku objętym informacją. - 2729
- 3) odwołania od decyzji Marszałka województwa - 0
B. Rodzaje spraw ujętych w ewidencji w roku objętym informacją :
1. Liczba spraw administracyjnych - 2686
Lp. |
Określenie rodzaju sprawy |
ilość spraw |
||||||
1. |
objętych proceduralnie przepisami Ordynacji podatkowej ( dot. podatków i opłat lokalnych, podatku rolnego, leśnego, opłaty skarbowej itd.) |
443 |
||||||
2. |
działalności gospodarczej |
17 |
||||||
3. |
zagospodarowania przestrzennego |
266 |
||||||
4. |
pomocy społecznej |
1330 |
||||||
5. |
dodatków mieszkaniowych |
173 |
||||||
6. |
gospodarki nieruchomościami , w tym :
|
202 |
||||||
7. |
ochrony środowiska i ochrony przyrody |
66 |
||||||
8. |
odpadów |
14 |
||||||
9. |
prawa wodnego |
4 |
||||||
10. |
rolnictwa i leśnictwa |
15 |
||||||
11. |
zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych |
78 |
||||||
12. |
ruchu drogowego |
32 |
||||||
13. |
dróg publicznych |
16 |
||||||
14. |
dostępu do informacji publicznej |
14 |
||||||
15. |
egzekucji administracyjnej |
3 |
||||||
16. |
inne, pozostałe |
13 |
2. Liczba spraw z zakresu aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste - 146
3. Sprawy nie podlegające rozstrzyganiu w trybie decyzji lub postanowień,
w tym skargi i wnioski rozpatrywane w trybie Kpa. - 47
V. Liczba rozstrzygnięć administracyjnych Kolegium
A. Liczba spraw rozstrzygniętych ogółem w roku objętym informacją - 2484
B. Liczba spraw pozostałych do rozstrzygnięcia na koniec roku - 202
C. Sposób rozstrzygnięcia:
Lp. |
Określenie rodzaju rozstrzygnięcia |
Ilość spraw |
||||||||||||||
1. |
sprawy rozstrzygnięte w formie decyzji i postanowień w sposób pozwalający na ocenę prawidłowości orzeczenia organu I instancji w tym :
|
2122 |
||||||||||||||
2. |
sprawy rozstrzygnięte w inny sposób, w tym :
|
339 |
||||||||||||||
3. |
postanowienia wydane w wyniku rozpatrzenia zażaleń na bezczynność organu, w tym :
|
23 |
VI. Liczba orzeczeń w sprawie opłat za użytkowanie wieczyste, ogółem - 124
A. Charakterystyka orzeczeń :
Lp. |
Sposób załatwienia wniosków |
Ilość spraw |
1. |
oddalenie wniosku |
43 |
2. |
ustalenie wypowiedzenia za uzasadnione w mniejszej wysokości i ustalenie opłaty |
22 |
3. |
Ugoda |
44 |
4. |
stwierdzenie uchybienia terminu do złożenia wniosku |
1 |
5. |
umorzenie postępowania |
10 |
6. |
stwierdzenie bezpodstawności (nieskuteczności) wypowiedzenia |
4 |
B. Liczba wniesionych sprzeciwów od orzeczeń Kolegium – 10
C. Liczba spraw pozostałych do rozstrzygnięcia przez Kolegium - 22
VII. Liczba decyzji i postanowień Kolegium zaskarżonych w roku objętym informacją
do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, ogółem - 353
- wskaźnik zaskarżalności w stosunku do ogólnej liczby podjętych
rozstrzygnięć podlegających zaskarżeniu - 14,3 %
VIII. Liczba skarg na bezczynność Kolegium skierowana do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, ogółem - 1
IX. Liczba skarg uwzględnionych przez Kolegium we własnym zakresie
w trybie art. 54 p.3 ustawy o Sąd.Adm. ogółem - 46
X. Liczba spraw rozpoznanych w roku objętym informacją przez Wojewódzki Sąd
Administracyjny, ogółem /* - 468
A. Rozstrzygnięcia Sądu dotyczące skarg na decyzje (postanowienia) Kolegium :
Lp. |
Sposób załatwienia skarg |
Ilość spraw |
1. |
odrzucenie skargi |
66 |
2. |
oddalenie skargi |
264 |
3. |
uchylenie decyzji lub postanowienia |
74 |
4. |
stwierdzenie nieważności decyzji lub postanowienia |
1 |
5. |
stwierdzenie niezgodności z prawem decyzji lub postanowienia |
0 |
6. |
umorzenie postępowania |
63 |
B. Rozstrzygnięcia Sądu dotyczące skarg na bezczynność Kolegium : 0
Lp. |
Sposób załatwienia skarg |
Ilość spraw |
1. |
odrzucenie skargi |
0 |
2. |
oddalenie skargi |
0 |
3. |
zobowiązanie do dokonania czynności, wydania aktu |
0 |
4. |
umorzenie postępowania |
0 |
/* w tym punkcie ujęte zostały łącznie wszystkie skargi rozpatrzone przez WSA w roku objętym informacją,
bez względu na to, kiedy skarga została złożona do Sądu.
W roku 2004 Kolegium wniosło 2 skargi kasacyjne od wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie. Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił
1 skargę a 1 uwzględnił, uchylając wyrok WSA.
XI. Informacje dodatkowe
W 2004 r Zgromadzenie Ogólne Kolegium obradowało dwukrotnie tj. 22 marca
i 17 grudnia 2004 r.
W dniu 22 marca 2004 r. Uchwałą Nr II 2/2004 przyjęto roczną informację
o działalności Kolegium w roku 2003 roku. Podjęto także Uchwałę Nr II 3/2004 określającą liczbę członów SKO w Koszalinie na 21 osób, w tym: etatowych 8 osób, pozaetatowych
13 osób. (Dwie osoby spośród 8 etatowych członków kolegium zatrudnione były w roku 2004 na 1/2 etatu).
Wybrane problemy orzecznictwa.
1. Zagadnienia ogólne.
W roku sprawozdawczym na 2461 rozstrzygnięć 52 % stanowiły rozstrzygnięcia utrzymujące w mocy decyzje organów I instancji.
Tendencja taka utrzymuje się od kilku lat np. w roku 2003 wskaźnik ten wynosił 59 %.
Również na poziomie roku 2003 utrzymuje się ilość rozstrzygnięć uchylających decyzje
I instancji i przekazujących sprawy do ponownego rozpatrzenia – 501, co stanowi 20,3 % ogółu rozstrzygnięć.
Wzrosła natomiast o 66 % w stosunku do roku ubiegłego liczba rozstrzygnięć dot. stwierdzenia nieważności decyzji.
Najczęstsze powody uwzględniania odwołań to:
- naruszanie zasad postępowania administracyjnego i podatkowego, a przede wszystkim
art. 7 – 10 kpa oraz art. 200 § 1 Op.,
- naruszanie przepisów prawa materialnego poprzez jego błędne stosowanie lub b[J1] łędną wykładnię,
- dowolność rozstrzygnięć w sprawach uznaniowych.
Przyczyn tych uchybień należy szukać nie tylko w niedostatecznym przygotowaniu kadry samorządowej, ale przede wszystkim w niestabilnym prawie (częste zmiany) i coraz niższym poziomie legislacyjnym aktów prawnych.
Ze względu na bardzo długi czasokres rozpatrywania spraw przez sądy administracyjne (średnio 2 lata), bardzo ważna jest rola Kolegiów w kształtowaniu wykładni przepisów.
2. Świadczenia rodzinne i pomoc społeczna.
Od 1 maja 2004 roku weszła w życie ustawa z dnia 28.11.2003 roku o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. nr 228, poz. 2255 ze zm.), uregulowania której wzbudziły wiele emocji wśród jej adresatów. Znaczne problemy z jej stosowaniem miały i mają nadal zarówno organy I instancji jak i Kolegia.
W roku sprawozdawczym do Kolegium wpłynęło 561 spraw z tego zakresu.
Zmniejszyła się natomiast o 220 ilość odwołań od decyzji z zakresu pomocy społecznej, co jednak nie świadczy o zmniejszeniu się liczby osób potrzebujących.
Z powodu ograniczonych środków na cele pomocy społecznej częste są odmowy jej udzielania lub też przyznane kwoty są bardzo niskie, co skutkuje znaczną liczbą odwołań do Kolegium.
3. Podatki i opłaty lokalne.
Ilość odwołań w tym zakresie kształtuje się na poziomie roku 2003 r. (443 sprawy).
Największe problemy występują w sprawach dot. opodatkowania działalności gospodarczej
w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych (sanatoria), jak też opodatkowania siłowni wiatrowych.
Należy tez zaznaczyć znaczną poprawę w zakresie przestrzegania wymagań proceduralnych.
3. Zagospodarowanie przestrzenne.
Zmiana przepisów w zakresie zagospodarowania przestrzennego a przede wszystkim brak planów zagospodarowania przestrzennego, w większości gmin (utraciły moc), spowodowała znaczne trudności w orzekaniu w tym zakresie, co spowodowało zahamowanie procesów inwestycyjnych.
Bardzo często organy I instancji tendencyjnie i nierówno traktują strony postępowania jak też błędnie interpretują przepisy ustawy i rozporządzenia wykonawczego w szczególności
dot. tzw. "dobrego sąsiedztwa".
Na 266 spraw, utrzymano w mocy 79, uchylono i skierowano do ponownego rozpatrzenia 106 oraz stwierdzono nieważność 14 decyzji, inne rozstrzygnięcia - 67.
4. Gospodarka nieruchomościami.
Odwołania w ww. sprawach stanowiły 2,9 % i dotyczyły w przeważającej większości przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności (ustawa lipcowa) oraz opłat adiacenckich.
5. Ochrona środowiska.
Notuje się wzrost odwołań w tych sprawach, co. należy uznać za pozytywny objaw, bowiem wiąże się ze wzrostem troski i dbałości o środowisko naturalne.
6. W pozostałych grupach spraw (zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, komunikacja, transport, rejestracja pojazdów, ewidencja działalności gospodarczej, drogi publiczne) ilość odwołań utrzymuje się na poziomie roku 2003 lub też ma tendencje malejącą np. zajęcie pasa drogowego, dostęp do informacji publicznej.