informacja o działalności za 2008r.

 
 Informacja o działalności Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie
za okres od dnia 1 stycznia do 31 grudnia 2008 roku
 
 
 
CZĘŚĆ I
OGÓLNA INFORMACJA O DZIAŁALNOŚCI KOLEGIUM
 
1. Podstawa i zakres działania Kolegium
 
Podstawę prawną działania Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie (dalej : SKO) stanowi ustawa z dnia 12 października 1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych (Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz. 856 z p.zm.) oraz rozporządzenia wydane w oparciu o delegację ustawową.
Zgodnie z wyżej wymienioną ustawą samorządowe kolegia odwoławcze są organami wyższego stopnia w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości jednostek samorządu terytorialnego, właściwymi do rozpatrywania odwołań od decyzji, zażaleń na postanowienia, żądań wznowienia postępowania lub stwierdzania nieważności decyzji w trybie uregulowanym przez przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz.1071 z p.zm.; dalej jako – Kpa ) oraz ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z p.zm.; dalej jako – Op ). Kolegium orzeka również w innych sprawach na zasadach określonych w odrębnych ustawach.
Obszar właściwości miejscowej Kolegium obejmuje, zgodnie z Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2003 roku w sprawie obszarów właściwości samorządowych kolegiów odwoławczych (Dz. U. Nr 198, poz.1925), powiaty : białogardzki, drawski, kołobrzeski, koszaliński, sławieński, szczecinecki, świdwiński, wałecki wraz z gminami objętymi tym obszarem oraz miasto na prawach powiatu - Koszalin.
Ogółem Kolegium obejmuje 57 jednostek samorządu terytorialnego, w tym:
- 8 powiatów,
- 1 miasto na prawach powiatu,
- 7 miast,
- 13 miast i gmin,
- 28 gmin.
Rozstrzygając sprawy indywidualne w składach trzyosobowych, Kolegium związane jest wyłącznie przepisami obowiązującego prawa.
Samorządowe Kolegium Odwoławcze jest państwową jednostką budżetową.
 
 
2. Obsada kadrowa Kolegium i kwalifikacje osób zatrudnionych
2.1. Kolegium składa się z 21 członków : 10 etatowych i 11 pozaetatowych.
 
Liczba członków etatowych posiadających wykształcenie :
wyższe prawnicze :
9
wyższe administracyjne :
1
Liczba członków pozaetatowych posiadających wykształcenie :
wyższe prawnicze :
2
wyższe administracyjne :
1
wyższe inne :
8
Wśród członków Kolegium nie ma osób posiadających tytuły naukowe.
 
2.2. Biuro Kolegium składa się z 7 osób. Wszystkie osoby pracujące w Biurze posiadają wykształcenie wyższe.
Stanowiska pracy w biurze to:
- główna księgowa – 1 (½ etatu),
- księgowa – 1 ,
- starszy inspektor – 3 ( w tym 1 osoba na ½ etatu),
- inspektor – 1,
- referent – 1 (½ etatu).
Od połowy listopada 2008 r. do 31 grudnia 2008r. w Biurze pracowało 8 osób. Jedna osoba wypowiedziała stosunek pracy i zrezygnowała z pracy ze względu na zmianę miejsca zamieszkania.
Obsługa informatyczna Kolegium wykonywana jest na podstawie umowy zlecenia.
 
3.Lokal i wyposażenie Kolegium
       Siedziba Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie mieści się w Koszalinie, przy ul. Władysława Andersa Nr 34 , w pomieszczeniach w budynku użyczonym Kolegium przez Wojewodę Zachodniopomorskiego. Warunki lokalowe są dobre, ale obecnie niewystarczające. W 2008r. Kolegium otrzymało w użyczenie dodatkowo 1 pokój, który został odremontowany, wyposażony oraz odpowiednio dostosowany do potrzeb Archiwum Zakładowego, które mieściło się do tej pory w jednym pomieszczeniu z serwerownią i podręcznym magazynkiem. Kolegium dysponuje jedną salą rozpraw.
 
Stan wyposażenia Kolegium w sprzęt biurowy i elektroniczny ( komputery ) ocenić należy obecnie jako bardzo dobry. W roku 2008 zakupiono 7 zestawów komputerowych. Według stanu na koniec roku 2008 w Kolegium znajdowały się 22 zestawy komputerowe oraz serwer.
Kolegium przekazało nieodpłatnie w 2008r. następujący sprzęt (środki trwałe):
1) dla Stowarzyszenia Sportu Niepełnosprawnych START w Koszalinie
     - kserokopiarkę (rok zakupu 1998),
     - 1 zestaw komputerowy bez oprogramowania (rok zakupu 2002),
     - 1 skaner (rok zakupu 1996),
    
2) dla Szkoły Podstawowej w Szczeglinie:
     - 4 zestawy komputerowe bez oprogramowania ( z tego 3 zakupione w roku 1999
       a 1 w roku 2000).
 
            W 2008 roku Zgromadzenie Ogólne obradowało cztery razy w dniach
29 stycznia, 26 marca, 28 maja i 19 grudnia. W dniu 29 stycznia 2008r. dokonano wyboru 2 członków do Komisji Konkursowej na etatowego członka Kolegium.
W dniu 26 marca 2008r. przyjęto roczną informację o działalności Kolegium za rok 2007. Ze względu na to, że nie rozstrzygnięto ogłoszonego konkursu na etatowego członka kolegium, gdyż wycofał swą kandydaturę jedyny kandydat, wybrano ponownie komisję konkursową, celem przeprowadzenia ponownej procedury konkursowej. Po raz trzeci Zgromadzenie Ogólne w roku 2008 obradowało w dniu
28 maja. W tym dniu pozytywnie zaopiniowano wyłonionych w drodze konkursu dwóch kandydatów na etatowych członków Kolegium; Pana Damiana Skórkę oraz Pana Przemysława Szuwalskiego.
Na posiedzeniu Zgromadzenia Ogólnego w dniu 19 grudnia 2008r. wybrano nową
3 osobową komisję dyscyplinarną na kadencję 6 letnią, w związku z upływem kadencji poprzedniej Komisji dyscyplinarnej, która trwała od 19 grudnia 2002 do 19 grudnia 2008r.
 
CZĘŚĆ II
WPŁYW SPRAW
1.       Liczba spraw ujętych w ewidencji ogółem w roku objętym informacją- 2908
      w tym spraw:
      1.1. pozostałych w ewidencji z roku poprzedzającego okres
              objęty informacją /
[i]-                                                                              184
       1.2.wpływ spraw w roku objętym informacją -                                             2724
 
 
2.        Rodzaje spraw, które wpłynęły w roku objętym informacją[ii] :
 
2.1.Liczba spraw administracyjnych - ogółem                                                    2326
 
Lp.
Określenie rodzaju sprawy  
Liczba spraw
1.
objęte proceduralnie przepisami Ordynacji podatkowej
 459
2.
działalność gospodarcza
     3
3.
planowanie i zagospodarowanie przestrzenne
 209
4.
pomoc społeczna, świadczenia rodzinne i zaliczka alimentacyjna, oświata (stypendia, pomoc materialna itd. ), dodatki mieszkaniowe, sprawy socjalne
1085
5.
gospodarka nieruchomościami (bez opłat za wieczyste użytkowanie) , przekształcanie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, prawo geodezyjne i kartograficzne
 264
6.
ochrona środowiska, ochrona przyrody i ochrona zwierząt, odpady i utrzymanie porządku i czystości w gminach
 105
7.
prawo wodne
      3
8.
rolnictwo, leśnictwo, rybactwo śródlądowe, łowiectwo
      4
9.
handel, sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych
     39
10.
prawo o ruchu drogowym, drogi publiczne, transport drogowy
   110
11.
prawo górnicze i geologiczne
       4
12.
egzekucja administracyjna
       5
13.
inne, pozostałe, w tym skargi i wnioski rozpatrywane w trybie Działu VIII Kpa
      36
 
 
2.2.Sprawy podlegające rozpatrzeniu w trybie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270 z p.zm. – dalej jako Ppsa)/[iii] - -         260
 
2.3.Liczba spraw z zakresu aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste -      138
 
 
 
 
CZĘŚĆ III
ZAŁATWIANIE SPRAW ADMINISTRACYJNYCH
 
1.       Liczba spraw załatwionych ogółem w roku objętym informacją -          2226
 
Lp.
Określenie rodzaju rozstrzygnięcia
Liczba spraw
1.
akty wydane przez SKO jako organ II instancji /[iv],
w tym :

 

akty wydane przez SKO w trybie art. 127 § 3 Kpa oraz jako organ II instancji zgodnie z art. 221 Ordynacji podatkowej /
 40
- sposób rozstrzygnięcia patrz    →    tabela z pkt 1.1.
1578
2.
akty wydane przez SKO jako organ I instancji /[v]
- sposób rozstrzygnięcia patrz    →    tabela z pkt 1.2.
 480
3.
postanowienia wydane przez SKO w wyniku rozpatrzenia zażaleń na bezczynność organu,
w tym :

 

uznające zażalenia za uzasadnione
        5
    16
4.
akty wydane przez SKO po rozpatrzeniu w trybie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270 z p.zm.)
      9
5.
pozostałe /[vi]
    143
 
1.1. Szczegółowe omówienie sposobu załatwienia sprawy przez SKO jako organ II instancji :
Lp.
Określenie rodzaju rozstrzygnięcia
Liczba spraw
1.
decyzje utrzymujące w mocy zaskarżone decyzje (art. 138 § 1 pkt 1 Kpa oraz art.233 § 1 pkt 1 Op) /[vii]
854
2.
decyzje uchylające decyzje organu I instancji i orzekające co do istoty sprawy oraz uchylające decyzje organu I instancji i umarzające postępowanie (art. 138 § 1 pkt 2 Kpa oraz art. 233 § 1 pkt 2a Op) /7
161
3.
decyzje uchylające decyzje organu I instancji i przekazujące sprawy do ponownego rozpatrzenia (art. 138 § 2 Kpa oraz art. 233 § 2 Op) /7
418
4.
decyzje umarzające postępowanie odwoławcze (art. 138 § 1 pkt 3 Kpa oraz art. 233 § 1 pkt 3 Op) /7
 40
5.
pozostałe
 
 105
 
1.2. Szczegółowe omówienie sposobu załatwienia sprawy przez SKO jako organ I instancji :
Lp.
Określenie rodzaju rozstrzygnięcia
Liczba spraw
1.
postanowienia o wznowieniu postępowania i wyznaczeniu organu właściwego do jego przeprowadzenia (art.150 § 2 Kpa oraz art. 244 § 2 Op) /[viii]
   33
2.
decyzje o odmowie wznowienia postępowania (art. 149 § 3 Kpa oraz art. 242 § 3 Op) /8
       0
3.
decyzje o odmowie wszczęcia postępowania w sprawie nieważności decyzji (art. 157 § 3 Kpa oraz art. 249 § 3 Op) /8
       7
4.
decyzje stwierdzające nieważność decyzji organu I instancji oraz decyzje stwierdzające wydanie decyzji przez organ I instancji z naruszeniem prawa (art. 156 – 158 Kpa oraz art. 247 – 251 Op) /8
    298
5.
decyzje o odmowie stwierdzenia nieważności decyzji (art. 158 § 1 Kpa oraz art. 248 § 3 Op ) /8
      49
6.
decyzje odmawiające uchylenia decyzji po wznowieniu postępowania (art. 151 Kpa oraz art. 245 Op) /8
       2
7.
decyzje uchylające i rozstrzygające o istocie sprawy oraz decyzje stwierdzające wydanie decyzji przez organ I instancji z naruszeniem prawa wydane po wznowieniu postępowania(art. 151 Kpa oraz art. 245 Op) /8
      73
8
decyzje umarzające postępowanie prowadzone w I instancji przez SKO (art. 105 § 1 Kpa oraz art. 208 Op)
       0
9.
pozostałe
 
      18
 
2.       Liczba spraw administracyjnych pozostałych do załatwienia przez SKO w roku objętym informacją/[ix] -                                                                                                        498
 
 
 
CZĘŚĆ IV
ZAŁATWIANIE SPRAW Z ZAKRESU OPŁAT ZA UŻYTKOWANIE WIECZYSTE NIERUCHOMOŚCI GRUNTOWYCH
 
1.       Liczba spraw z zakresu opłat za użytkowanie wieczyste załatwionych w roku objętym informacją ogółem -                                                                                                                    86
w tym ugody -                                                                                                             11
2.       Liczba wniesionych sprzeciwów od orzeczeń SKO -                                        15
3.       Liczba spraw pozostałych do załatwienia przez SKO/9 -                                  83
 
CZĘŚĆ V
SKARGI DO SĄDU ADMINISTRACYJNEGO
1. Sprawy prowadzone przez Kolegium w trybie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r.
Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153,
poz. 1270 z p.zm. – dalej jako Ppsa) :
Liczba spraw w roku objętym informacją ogółem -                                            245
w tym :
1.1. Liczba skarg na decyzje i postanowienia Kolegium skierowanych
do WSA w roku objętym informacją, ogółem -                                               229
 
·      wskaźnik „zaskarżalności” /[x] -                                                                  14,5%
 
1.2. Liczba skarg na bezczynność Kolegium skierowana do WSA w roku
 objętym informacją, ogółem -                                                                              0
 
1.3. Liczba skarg uwzględnionych przez Kolegium we własnym zakresie
w trybie art. 54 § 3 Ppsa, ogółem -                                                                        9
 
1.4. Liczba skarg kasacyjnych na orzeczenia WSA (w tym zażaleń na postanowienia) skierowanych przez SKO w roku objętym informacją
do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie , ogółem  -                    7
 
1.5. Liczba innych spraw prowadzonych przez Kolegium w trybie określonym
 przepisami Ppsa, skierowanych do WSA, ogółem/
[xi] -                                        0
 
 
 
2. Skargi na akty i czynności Kolegium rozpatrzone przez Wojewódzki Sąd Administracyjny prawomocnymi orzeczeniami w roku objętym informacją :
 
Liczba orzeczeń WSA w roku objętym informacją ogółem -                         186
w tym :
 
Lp.
Rodzaj rozstrzygnięcia
Liczba spraw
1.
Skargi na decyzje i postanowienia rozpoznane przez Sąd
w tym :

 

uwzględnienie skargi
66
 186
2.
Skargi na bezczynność Kolegium rozpoznane przez Sąd
w tym :

 

uznające skargi za uzasadnione
0
0
 
 
 
 


[i]            - dot. spraw, które wpłynęły do SKO w latach poprzedzających okres objęty informacją, ale nie zostały załatwione przez SKO,
[ii]               - patrz pkt 1. ppkt 1.2. ,
[iii]              - dot. spraw, które wpłynęły do SKO w roku objętym informacją, a do których zastosowanie mają przepisy Ppsa tj. m.in. skargi, skargi kasacyjne, zażalenia i inne, wykonywane w trybie tej ustawy – patrz m.in. przyp.11;
[iv]          - decyzje (postanowienia) kończące postępowanie odwoławcze (zażaleniowe) prowadzone przed SKO jako organem II instancji (w tym art. 134 Kpa) oraz inne wydane w tym postępowaniu np. zawieszenie postępowania – art. 97 § 1 i 98 Kpa lub art. 201 § 1 i art. 204 § 1 Op ;
[v]           - decyzje (postanowienia) wydane przez SKO jako organ I instancji np. w postępowaniu dot. stwierdzenia nieważności (art. 156 § 1 Kpa oraz art. 247 § 3 Op) lub wznowienia postępowania (art. 145 § 1 Kpa oraz art. 240 § 1 Op), postanowienia wydane w trybie art. 65 § 1, art. 66 § 1 i 3 Kpa, art. 169 § 4 Op oraz inne wydane w tych postępowaniach np. zawieszenie postępowania – art. 97 § 1 i 98 Kpa lub art. 201 § 1 i art. 204 § 1 Op ;
[vi]  - np. postanowienia dot. sporów kompetencyjnych (art. 22 § 1 pkt 1 Kpa), wyznaczenia organu wskutek wyłączenia (art.25-27 Kpa oraz art.130 i 132 Op), dopuszczenia organizacji społecznej do udziału w postępowaniu (art.31§ 2 Kpa), odmowy przywrócenia terminu (art. 59 § 1 i 2 Kpa), odmowy udostępnienia akt ( art. 74 § 2 Kpa oraz art. 179 § 2 Op), wniosku o wyjaśnienie, uzupełnienie oraz sprostowanie (art.113 Kpa oraz art.213 i 215 Op), wniosku o wstrzymanie wykonania decyzji (art.224 § 3 pkt 2 Op), opłat i kosztów postępowania (dział IX Kpa);
[vii]              - dot. również postanowień zgodnie z art. 144 Kpa oraz art. 239 Op
[viii]             - dot. również postanowień zgodnie z art. 126 Kpa oraz art. 219 Op
[ix]          - dot. spraw, które nie zostały załatwione przez SKO w roku objętym informacją ;
[x]               - liczba skarg skierowanych do sądu w stosunku do ogólnej liczby podjętych przez kolegium w roku objętym informacją rozstrzygnięć podlegających zaskarżeniu;
[xi]           - obejmuje inne sprawy prowadzone przez Kolegium w trybie przepisów Ppsa np. wezwanie do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3), wniosek o sprostowanie omyłki pisarskiej (art. 156), wniosek o uzupełnienie wyroku (art. 157), wystąpienie o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego (art. 15 § 1 pkt 4 w zw. z art. 4), wniosek o zawieszenie postępowania przed sądem i o podjęcie zawieszonego postępowania (art. 123-131) czy wznowienie postępowania (art. 270) itd. ;
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
        
INFORMACJE DODATKOWE i WNIOSKI
 
 
Wybrane problemy z orzecznictwa Kolegium
 
Podatki i opłaty
         W 2008 roku wpływ spraw podatkowych znacznie zwiększył się w stosunku do 2007 r.
         Jeśli chodzi o charakter spraw, dało się zauważyć, że przewagę zaczęły uzyskiwać odwołania od decyzji, w których organ podatkowy okreśłił wysokość zobowiązania podatkowego. Dotyczyły one w większym niż poprzednio stopniu niezgody organów podatkowych na obniżkę stawki podatku od nieruchomości za budynki ze względu na stan techniczny. Wrócił także temat opodatkowania sanatoriów, tym razem z gmin Połczyn-Zdrój i wiejskiej gminy Darłowo i Kołobrzeg. W rozstrzygniętych przez WSA sprawach decyzje Kolegium utrzymujące w mocy decyzje organów I instancji zostały utrzymane w mocy.
         Na zwykłym poziomie utrzymały się odwołania w sprawach o ulgi podatkowe, głównie umorzenia. Ponieważ postępowania wyjaśniające w sprawie udzielania ulg podatkowych w znakomitej większości gmin przeprowadzane są prawidłowo, a decyzje są odzwierciedleniem materiału dowodowego, Kolegium większość tych decyzji utrzymało w mocy.
         Podobnie jak w latach poprzednich odwołania w przeważającej mierze dotyczyły podatku od nieruchomości. Odwołań w sprawie podatku leśnego nie było w ogóle, pewna część dotyczyła podatku rolnego i łącznego zobowiązania pieniężnego. Chodziło głównie o zwolnienie z podatku rolnego – spraw tych było zaledwie kilka.
         Odwołania związane z opłatą targową zmieniły niejako kierunek. Z gmin, z których dotychczas głównie wpływały odwołania w tej sprawie, w 2008 roku nie było żadnych, zaś pojawiły się odwołania z gmin, z których dotychczas nie odwoływano się, np. gmina wiejska Darłowo. Ponieważ był to nowy temat także dla pracowników gminy, sprawy w większości były niedostatecznie udokumentowane i należało zaskarżone decyzje uchylić i sprawy przekazać do ponownego rozpatrzenia.
         W 2008 roku zaskarżone do WSA zostało około 10% decyzji, z czego wiele skarg pochodzi od Telekomunikacji Polskiej, która nie uznając niekorzystnych dla niej wyroków w całej Polsce, nadal zaskarża decyzje i postanowienia Kolegium wydane w wyniku jej odwołań i zażaleń.
         Wyroki WSA bywały różne. W pięciu przypadkach Kolegium nie zgodziło się z uchyleniem decyzji przez Sąd ( w sprawach podatkowych) i w tych przypadkach zostały wniesione skargi kasacyjne do NSA.
         Generalnie, rok 2008 nie odznaczył się szczególnie nowymi rodzajami spraw, tyle, że było dużo odwołań.
 
 
 
Gospodarka nieruchomościami
 
         Na tle stosowania przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości /Dz. U. Nr 175, poz. 1459/, w związku z decyzją Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie z dnia 19 grudnia 2008 r.    SKO.GN.72/538/08.     wyłania się         następująca uwaga:
         Dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy znaczenie miała interpretacja przesłanki podmiotowej zawartej w art. 4 ust. 9 ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości. Mianowicie prawo do 50 proc. bonifikaty przysługuje według tego przepisu osobie, której nieruchomość została oddana w użytkowanie wieczyste przed 5 grudnia 1990r. oraz jej następcom prawnym.
         Zdaniem Kolegium pojęcie "następcy prawnego" użyte w art. 4 ust. 9 powołanej ustawy może dotyczyć wyłącznie spadkobierców, ponieważ jest związane z osobą, a nie z prawem użytkowania wieczystego. Poprzez sprzedaż użytkowania wieczystego dotychczasowy użytkownik wieczysty nie przenosi przecież na nabywcę prawa do bonifikaty.
         Umowa   notarialna   sprzedaży,   zamiany, darowizny przenosi, z  zastrzeżeniem  art. 27 ustawy z dnia 2l.08.1997 r. o gospodarce
nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r., Nr 261, poz. 2603 ze zm.) na nabywcę wyłącznie prawo użytkowania wieczystego nieruchomości, natomiast nie przenosi na nabywcę tytułu osoby uprawnionej do bonifikaty, o której mowa wart. 4 ust. 9 ustawy.
         Można sądzić, że cały czas następcami prawnymi w zakresie praw wynikających z omawianej ustawy są wyłącznie spadkobiercy osób, które nabyły prawo przed 5 grudnia 1990 r. a nie jak w rozpatrywanej sprawie, inni nabywcy prawa użytkowania wieczystego nieruchomości, na zasadach sukcesji singularnej.
         Z aksjologicznego punktu widzenia ratio legis art. 4 ust.9 ustawy jest niezrozumiała. Nie sposób bowiem dociec dlaczego następcy prawni, nie będący spadkobiercami, mają korzystać z niewątpliwego przywileju, w postaci prawa do bonifikaty, przyznanego osobom, które nabyły prawo użytkowania wieczystego przed 5 grudnia 1990 r.
         Dlaczego Ustawodawca to samo prawo przyznaje następcom prawnym nie związanym żadnymi osobistymi węzłami z poprzednikami prawnymi? Czy za tym uprawnieniem przemawiać ma tylko ta okoliczność, że następcy prawni uzyskali prawo użytkowania wieczystego akurat od osoby, która to prawo nabyła przed 5 grudnia 1990 r.? Jest  to zbyt słaby argument aby mógł przekonać o słuszności normy zawartej w art. 4 ust. 9, dotyczącej następców prawnych.
 
Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne
 
         Ilość odwołań stron od decyzji dot. warunków zabudowy utrzymuje się nadal na wysokim poziomie. Jest to związane z brakiem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego; tylko dla niewielkiego obszaru na terenie nielicznych gmin plany takie zostały uchwalone.
         Wprawdzie wiele niejasności i problemów wyjaśniło orzecznictwo sądowo-administracyjne, to nadal jest wiele wątpliwości przy stosowaniu ustawy z dnia 27 marca 2003 roku.
 
 
Pomoc społeczna i świadczenia rodzinne
 
         Analiza poziomu odwołań w roku 2008 z zakresu pomocy społecznej
i świadczeń rodzinnych wykazała nieznaczny wzrost odwołań w odniesieniu do ilości odwołań w roku 2007, niemniej jednak ilość odwołań świadczy
o utrzymującym się niskim poziomie życia mieszkańców naszego regionu spowodowanym brakiem zatrudnienia.
         Należy również podkreślić, iż na liczbę spraw wpłynęły wnioski organów
I instancji w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji własnych z uwagi na obowiązujące przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego.
         W dniu 01.10.2008 r. weszła w życie ustawa z dnia 7 marca 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, która zawiera wiele nowych
i korzystniejszych uregulowań dotyczących np. kwot wypłacanego świadczenia tj. do wysokości zasądzonych alimentów nie więcej jednak niż 500 zł oraz nie dokonywania miesięcznych rozliczeń wyegzekwowanych kwot od dłużnika alimentacyjnego i wypłaconych świadczeń osobie uprawnionej, ale dopiero po zakończeniu okresu świadczeniowego - co może spowodować spadek odwołań w tej dziedzinie.
 
 
         Nie bez znaczenia jest również podniesienie kwoty dochodu uprawniającego do otrzymania świadczenia z funduszu alimentacyjnego z 583 zł do 725 zł na osobę w rodzinie, co znacznie zwiększy grono uprawnionych do świadczenia alimentacyjnego mającego na celu umożliwienie dostarczenia środków utrzymania osobom, które nie są w stanie samodzielnie zaspokoić swoich potrzeb, a w szczególności dzieciom.
 
 
Ruch drogowy, transport drogowy
 
         W 2008r. wpływ odwołań w zakresie stosowania ustawy z dnia                    20 czerwca 1997r. - Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn. Dz. U. z 2005r.                  Nr 108, poz. 908 z późn. zm.) kształtował się w zasadzie na tym samym poziomie, co w 2007r. (niewielki wzrost). Zdecydowana większość spraw w zakresie wymienionej ustawy dotyczyła skierowań na kontrolne badania lekarskie w celu stwierdzenia istnienia lub braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami oraz cofnięcia tych uprawnień w przypadku nie poddania się badaniom lub w związku z wyrokami sądu orzekającymi zakaz prowadzenia wszelkich pojazdów na czas określony w wyroku.
         W ramach stosowania ustawy z dnia 06 września 2001r. o transporcie drogowym (tekst jedn. Dz. U. z 2007r. Nr 125, poz. 874) Kolegium rozpatrzyło głównie odwołania od cofnięcia licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką oraz odmowy wydania zezwolenia (licencji) na przewozy regularne w krajowym transporcie drogowym.
 
 
Ochrona trzeźwości i przeciwdziałanie alkoholizmowi
 
         W grupie odwołań w zakresie stosowania ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz. U. z 2007r. nr 70, poz. 473) większość stanowiły sprawy dotyczące wygaśnięcia zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w związku z nieuiszczeniem opłaty za korzystanie z zezwolenia w terminie ustalonym w ustawie. Podkreślenia wymaga jednak fakt wystąpienia w 2008r. zwiększenia wpływu odwołań w zakresie odmowy wydania zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych i cofnięcia zezwolenia z przyczyn wymienionych w ustawie. Przy rozpatrywaniu tego rodzaju odwołań Kolegium często nie zgadzało się ze stanowiskiem organu pierwszej instancji, który podejmował decyzję nie przeprowadzając dostatecznego postępowania dowodowego w sprawie.
 
 
                                                                                                                  
Przyczyny zaległości w rozpatrywaniu spraw oraz proponowane rozwiązania w tym zakresie, itp.;
 
         W 2008r nie wystąpiły zaległości w rozpatrywaniu spraw przez Kolegium. Sprawy były rozpatrywane w ustawowych terminach.
         W kilkunastu przypadkach zawieszono z urzędu postępowanie w sprawie. I tak np. w 7-miu sprawach dotyczących spraw podatkowych przyczyną zawieszenia było oczekiwanie na rozstrzygnięcie zagadnienia wstępnego przez Naczelny Sąd Administracyjny. W pięciu sprawach ( 4 - pomoc społeczna, 1- przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności) zawieszono postępowanie na wniosek strony.
 
Informacja nt. skarg kasacyjnych – liczba uwzględnionych skarg złożonych przez Kolegium itd.
 
              W roku 2008 Kolegium, nie zgadzając się z wyrokami Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie złożyło 7 skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego. 5 skarg dotyczyło spraw podatkowych, 1 warunków zabudowy i zagospodarowania, 1 opłaty planistycznej. W okresie objętym informacją w tych sprawach NSA nie zajął stanowiska.
             W roku 2008 Naczelny Sąd Administracyjny rozpoznał 3 skargi kasacyjne wniesione przez SKO (1 - z roku 2006 i 2 - z roku 2007) W 2 sprawach uchylono zaskarżone wyroki WSA – w 1 sprawie oddalono skargę.
 
Kontrole przeprowadzane w Kolegium przez MSWiA, Kancelarię Premiera, NIK i inne uprawnione organy (np. ZUS) – wyniki, wystąpienia pokontrolne
i ich wykonanie
.
 
         W okresie sprawozdawczym w Kolegium nie były przeprowadzane kontrole przez MSWiA, Kancelarię Premiera, NIK i inne uprawnione organy (np.ZUS).
 
Omówienie wydanych przez prezesa SKO postanowień sygnalizacyjnych
 
         Prezes Kolegium w okresie sprawozdawczym nie wydał żadnego postanowienia sygnalizacyjnego.
 
Działalność pozaorzecznicza Kolegium – opiniowanie aktów prawnych, zgromadzenia krajowe i regionalne SKO, szkolenia, wydawnictwa, współpraca z innymi organami państwa i instytucjami.
W roku 2008 Pani Prezes i Pani Wiceprezes Kolegium uczestniczyły w obradach Krajowej Reprezentacji Samorządowych Kolegiów Odwoławczych, a członkowie Kolegium w konferencjach i szkoleniach dotyczących między innymi: pomocy społecznej i świadczeń rodzinnych, zarządzania pasem drogowym.
W ramach współpracy z innymi organami państwa i instytucjami Członkowie Kolegium uczestniczyli w 3 dniowej konferencji naukowej „Podatki lokalne w praktyce” zorganizowanej przez Wydział Prawa Uniwersytetu w Białymstoku.
W szkoleniach uczestniczyli również pracownicy biura. Dotyczyły one spraw księgowych, zamówień publicznych, podpisu elektronicznego, wysyłki dokumentów elektronicznych oraz zmian w programie rejestracyjnym spraw w Kolegium RESAK-ASYSTENT.
Członkowie Kolegium wyrażali swoją opinię o kilku aktach prawnych, w szczególności dotyczącą projektu zmian do ustawy – Prawo budowlane, oraz propozycji zmian w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Wykonanie budżetu, zatrudnienie, płace i kwalifikacje osób zatrudnionych.
 
Wykonanie budżetu za rok 2008 przedstawia się następująco:
1. Wydatki ogółem w Samorządowym Kolegium Odwoławczym w Koszalinie ukształtowały się na poziomie 1.575.347 złotych.
2. Wynagrodzenie zatrudnionych pracowników wyniosło 978.029 złotych.
3. Dodatkowe wynagrodzenie roczne wypłacone w lutym 2008 roku wyniosło    67.946 złotych.
4. Pochodne od wynagrodzeń, czyli składki na ubezpieczenie społeczne oraz fundusz pracy ukształtowały się na poziomie 162.403 złotych
5.Wynagrodzenie bezosobowe nieetatowych członków kolegium wyniosło   69.264  złotych.
6. Wydatki majątkowe wyniosły 29.631 złotych.
7. Pozostałe wydatki rzeczowe wyniosły 268.074 złotych.
 
Wytworzył:
Udostępnił:
Skórka Damian
(2009-03-18 08:55:18)
Ostatnio zmodyfikował:
Skórka Damian
(2015-10-27 15:02:03)